'Een voorbereiding van een jaar is echt nodig' - Marcel Piek net naast podium in Albanië

Nieuws

ZWAAGDIJK – Marcel Piek (53) uit Zwaagdijk behaalde begin juni in de rally van Albanië de vierde plaats. Deze internationale rally, met rijders uit de hele wereld, is een zware lange tocht van ongeveer 2.500 kilometer, afgelegd in zeven dagen. Daarvan rijden de coureurs 2.000 kilometer op tijd, hier gaat het om wie de snelste tijd noteert over een proef. De overige vijfhonderd kilometer zijn verbindingstukken tussen de proeven. "Het is, zeg maar, Parijs Dakar, maar dan in het klein. Dat kennen de meeste mensen wel.", vertelt Marcel Piek. "Ik kreeg 's avonds een roadboek, een papieren rol waarop de afslagen op de route staan, volgens bolletje/pijltje systeem."
De deelnemers startten in de hoofdstad Tirana. Vervolgens reden zij in een week tijd door heel Albanië heen. "Een fantastisch avontuur!", vervolgt de Zwaagdijker. "De eerste dag begon met een proef van 110 kilometer, zeg maar de proloog. En de volgende dag reden de motorrijders een proef van 370 kilometer. Deze proef doorstond ik erg goed. De rit was ontzettend zwaar. We reden onder meer over bergpaden en door rivierbeddingen. Op de route zijn alle paden bezaaid met stenen, maar de omgeving is fantastisch. Wat is het daar mooi! De finish was in Korca en daar haalde ik de eerste plaats in mijn klasse en stond negende overall. Dat is gewoon een wereldprestatie!"

Werk

Marcel Piek reed daarna op zijn rallymotor naar Voskop, een rit van 260 kilometer. "Op zo’n dag was ik ongeveer acht à tien uur aan het werk op de motor. Starten rond de klok van 06.00 uur, dan rijden, rijden en nog eens rijden. Inclusief verbindingroute kwam ik tussen 16.00 en 18.00 uur aan bij het eindpunt. Een coureur moet wel zorgen, dat hij niet valt, geen schade oploopt en zeker geen fouten maakt met navigeren. Hoe later de rijder binnenkomt, hoe minder tijd hij heeft om te herstellen voor de volgende dag en om zijn motor te prepareren."
Derde proef

De derde dag stond Saranda op het programma, een route van 330 kilometer. Een marathonetappe, zonder enige assistentie. "Mijn tegenstanders en ik moesten alles zelf aan de motor repareren en het onderhoud plegen. Het weer was die dag slecht. Iedereen kwam drijfnat aan. Door langdurige hoosbuizen droogden mijn kleren niet. Ik sliep 's avonds met natte handschoenen en door mijn lichaamswarmte waren die de volgende dag droog. De volgende etappe van 110 kilometer begon ik in de ochtend met mijn natte kleren aan. Bij aankomst in de bivak, snel alle natte goed uit en laten drogen."
Langste rit

De volgende dag was een ware beproeving voor de coureurs, het volbrengen van de langste etappe van 540 kilometer. ""Dit vond ik een geweldige dag", zegt Marcel enthousiast. "Vroeg in de ochtend van start en mooi de hele dag rijden. Dat ligt me wel, die lange tochten. Rond 19.00 uur kwam ik aan in het kamp en op dat moment stond ik derde in mijn klasse tot en met 350 cc. Tja, en dan nog de laatste dag, een afsluitertje van 100 kilometer. Hierin was een proef van 29 kilometer verwerkt. Helaas maakte ik een navigatiefout en verspeelde ik het podium. Toch kijk ik terug op een mooie en zeer geslaagde rally."
Volgende stap

Marcel is na deze zware opgave nog niet klaar met zijn motorseizoen. "Nu trainen voor de Serres rally in Griekenland, deze race wordt eind augustus verreden. Dat doe ik om rallyervaring op te doen, met als doel om in Parijs Dakar 2019 te rijden. Inmiddels zijn de voorbereidingen daarvoor al gestart. Ik ben nog op zoek naar sponsors. De eerste gesprekken hebben we al achter de rug en zijn positief. Komende week voer ik gesprekken over de motor. Een voorbereiding van een jaar lijkt lang, maar om alles te regelen, heb ik dat zeker nodig", besluit Piek.