Schipluidense studente maakt deel uit van waterstof raceteam

Duurzaamheid
Afbeelding
(Foto: PR)

Forze Hydrogen Racing, het studententeam van de TU Delft dat gespecialiseerd is in racen op waterstof, testte maandag 27 november hun nieuwste waterstof raceauto op het circuit van Zandvoort. De Schipluidense Maya van Valen (19) maakt deel van dit team.  

De auto maakte de eerste meters op zijn zogenoemde superbatterij, waarna de volgende stap is om het waterstofsysteem in te bouwen. Het team wil met de nieuwe auto, de Forze IX, definitief aantonen dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de energietransitie. Binnenkort zal de duurzame wagen het gaan opnemen tegen conventionele benzine auto’s in de Supercar Challenge op het circuit van Zandvoort. 

Racen met schone uitlaat; daar draait het uiteindelijk om, zegt de geboren Schipluidense: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzamer alternatief voor fossiele brandstoffen en aantonen dat het niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit.” De auto stoot namelijk alleen water uit, zegt ze: “De waterstof reageert met zuurstof uit de lucht in een brandstofcel, waardoor water en elektriciteit ontstaan.” Die elektriciteit gebruikt de auto om zijn elektromotoren aan te drijven. De Forze IX heeft een piekvermogen van omgerekend meer dan 800 pk, mede door een dubbele brandstofcel en een superbatterij die een flinke ‘adrenaline-shot’ kan geven.

Juist die superbatterij zorgde ervoor dat de Forze IX zijn eerste meters kon maken. Het team focuste zich op het opzetten van een betrouwbare aandrijflijn, terwijl het waterstofsysteem tegelijkertijd buiten de auto ontwikkeld wordt. Nu deze aandrijflijn klaar is, kan de focus worden verschoven naar het optimaliseren en integreren van het waterstofsysteem.

Schipluidense bijdrage

De studente Visual Design is enthousiast over de eerste stappen: “Je ziet dat de auto-industrie steeds meer met waterstof bezig is en om daar met zo’n mooi project onderdeel van te kunnen maken is echt fantastisch.” Zelf is Van Valen vooral bezig geweest met het presenteren van de auto en het team aan de buitenwereld. “Het is een nieuwe technologie in auto’s, en aardig ingewikkeld. Ik geniet er echt van om de werking van de auto uit te leggen en om mensen enthousiast te maken”.

Enorme uitdaging

Het team heeft met vorige modellen al successen behaald in races op de circuits van Assen en Zandvoort, maar willen met de nieuwe auto een stap hogerop. “Het doel is om met deze auto mee te doen in de Super GT-klasse op Zandvoort. Echt voor serieuze racewagens, maar een mooie uitdaging voor ons.” De volgende stap voor het team van de Schipluidenaar is om de auto verder te testen, zodat deze zo snel mogelijk het circuit op kan. Het is een behoorlijke uitdaging om een complete racewagen te ontwerpen en te bouwen, zegt Van Valen: “Dit is zo’n ontzettend complexe machine, met allemaal onderdelen die speciaal voor deze auto ontworpen zijn. Niemand bouwt waterstofracewagens op deze manier, dus we moeten alles zelf uitzoeken en ontwikkelen. Om dan te zien hoe ver je kunt komen als je als team zo hard werkt, is heel gaaf.”