Al vijfentwintig jaar van hot naar her - De Belbus is niet weg te denken uit Oostzaan

Nieuws

OOSTZAAN - In 2016 vervoerden de chauffeurs van de Belbus maar liefst 18.452 personen. Dat zijn dus ruim 18.000 telefoontjes voor de medewerkers op kantoor. En deze ruim 18.000 personen waren goed voor 112.281 gereden kilometers. Kortom, de Belbus is niet weg te denken uit Oostzaan. En ze zijn stipt, altijd keurig op de afgesproken tijd. Maar dat komt omdat ze ook eerlijk zijn. Als iets niet op een bepaald tijdstip ingepland kan worden, dan zeggen ze dat ook en kijken met de passagier wat dan eventueel wel kan. Een prachtige samenwerking dus.

Vijfentwintig jaar geleden was Joop Geerlings de initiatiefnemer voor de Belbus. Hij zat in het bestuur van de toenmalige Speeltuinvereniging Centrum, later De Bres. Voor een belbus was er echter wel een vervoermiddel nodig en die kwam er met Europese subsidie. Het college van Oostzaan vond het een nobel initiatief, maar gaf het toenmalige bestuur wel de boodschap mee dat ze zelf de broek op moesten houden. Elke bus is na acht jaar afgeschreven, wat niet heel gek is, gezien de vele ritten en kilometers die ze maken. De stichting Belbus was in 1992 dus een feit, de eerste rit werd gereden begin november en vooralsnog opereerde men onder de paraplu van de SHO. Na acht jaar echter moest de bus worden vervangen en zowel het college als de raad, toen nog onder aanvoering van burgemeester Moens, gaven niet thuis. Dat was toen al ongekend en het dorp kwam in opstand. Maar dat mocht niet baten, er werd geen geld voor een nieuwe bus beschikbaar gesteld. Het leek er even op dat er crisis uit zou breken, maar daar was de reddende engel, de WOV. De woningbouwvereniging stelde 100.000 gulden ter beschikking. Dat was ruim voldoende voor een nieuwe bus en voor de voortgang van de stichting Belbus. Er kon weer opgelucht adem worden gehaald.

Vele handen

De stichting Belbus heeft ondertussen drie bussen en één auto, het bestuur bestaat uit twee heren en drie dames - in Oostzaan lukt wel wat Rutte niet lukt - er zijn twee vaste chauffeurs van Baanstede, één kantoormedewerker in dienst, 15 vrijwillige kantoormedewerkers en twintig vrijwillige chauffeurs. Een chauffeur mag maximaal 75 jaar zijn. Op dit moment heeft de Belbus 478 donateurs. Maar hoe mooi zou het zijn als voor het einde van 2017 de 500 gehaald kan worden, dat is gewoon een kwestie van doen, belbus1@xs4all.nl of 075 684 5660. Iedereen kan donateur worden, men kan echter pas gebruik maken van de Belbus vanaf 60 jaar en dan moet men wel inwoner van Oostzaan zijn. De Belbus rijdt dagelijks tussen 08.15 uur en 22.30 uur. Aanvragen voor een rit uiterlijk 24 uur van te voren. Voor ritten op zaterdag, zondag en maandag moet uiterlijk vrijdagochtend gebeld worden. De donatie voor 2017 bedraagt 14 euro. Voor een rit betaald de passagier bonnen. Bonboekjes à 25 stuks zijn te koop bij de chauffeurs of op kantoor voor 16 euro. Voor een rit binnen Oostzaan worden twee bonnen gevraagd, naar Zaandam, Zaandijk, Koog aan de Zaan, Amsterdam Noord en Landsmeer drie bonnen. Voor Wormer, Wormerveer, Krommenie, Assendelft, Purmerend en landelijk Noord (bijvoorbeeld Ransdorp) legt de passagier vier bonnen neer. Plaatsen buiten de regio alleen in uitzonderingsgevallen en vanaf minimaal 10 bonnen per rit. De Belbus rijdt niet naar Amsterdam, uitgezonderd ziekenhuizen en tegen een speciaal tarief. Op vrijdag rijdt de Belbus 's morgens twee ritten naar Albert Heijn op de Klaverweide, speciaal voor de donateurs. De boodschappende donateur betaald de heenreis en Appie betaald de terugreis.
Voorzitter

Ans van Tol is al bijna twintig jaar voorzitter van de Belbus. Heel stiekem overweegt ze wel om er eens mee te stoppen, maar ze haast zich te zeggen dat daar voorlopig nog geen sprake van is. "Het werk bij de Belbus is gewoon leuk!" Ze begon in 1995, drie jaar na de oprichting, in het bestuur en ook meteen onder aan de ladder op kantoor. Ondertussen is het 2017 en de tijd is omgevlogen. Het is goed om te zien dat de Belbus het zo goed doet. Na het eerste debacle met college en raad is het tij gekeerd. De Belbus ontvangt vaste subsidie (eigenlijk gewoon besparing op taxikosten voor de gemeente, die ze anders kwijt zouden zijn aan een andere veel duurdere vervoerder) en kan door alle ritten, de inzet van de vele vrijwilligers en een goede boekhouding ondertussen zelf de broek ophouden. Een verdienste waarvan de eer toekomt aan al die geweldige vrijwilligers en het bestuur. Wie jarig is trakteert, en dat gaat dus ook gebeuren. Aankomend weekend gaan alle medewerkers van de Belbus naar een verrassingslocatie. En dat verdienen ze dik. Al vijfentwintig jaar goed voor elkaar, het is de lijfspreuk van de Belbus en het klopt ook nog eens als een bus.