Puzzel met pareltjes in Purmerendse binnenstad

Algemeen
Burgemeester Don Bijl (rechts) en wethouder Mario Hegger (midden) kregen de eerste exemplaren van Annet Rijser, Henry Wassink en Rob Kastelein.
Burgemeester Don Bijl (rechts) en wethouder Mario Hegger (midden) kregen de eerste exemplaren van Annet Rijser, Henry Wassink en Rob Kastelein. (Foto: Han Giskes)

PURMEREND - Vrijdagochtend kregen burgemeester Don Bijl en wethouder (van onder andere Economische Zaken) Mario Hegger de eerste exemplaren uitgereikt van een spiksplinternieuwe puzzel van Purmerend. In 1.000 stukjes zijn zeven pareltjes in de stad verwerkt: Villa Clementine, De Markthal, Purmerends Museum, het pand van modezaak Maddox (De Waag), de Koepelkerk, de koeien op de Koemarkt en de Melkwegbrug.

Wat in 10 jaar in binnenstad tot stand is gebracht komt knap samen in 1.000 stukjes

De tekening komt van de hand van Henry Wassink van Ad68 en de productie en druk van Rijser studio, print en druk. Kartonnage Amsterdam heeft het product vervolmaakt tot de unieke puzzel die het geworden is. Om het verhaal nog mooier te maken: Cruyff aan de Westerstraat gaat de puzzel exclusief verkopen. Wellicht dat de VVV Museumwinkel als verkooppunt wordt toegevoegd.

'Samen' is het sleutelwoord waaronder de drie bedrijven de krachten hebben gebundeld. En daar schuilt volgens Annet Rijser ook de kracht in van de doorloop van de puzzel. "Puzzelen is in deze periode van corona een favoriet tijdverdrijf. Maar puzzelen is het momenteel ook voor ondernemers. Hoe moeten zij het hoofd boven water houden? Wij zijn trots op die ondernemers die hun schouders eronder blijven zetten", aldus Annet, die goed herstellende is na een ingrijpende operatie. "Laat de economie niet tot stilstand komen is het motto van ondernemend Purmerend. Wij staan vierkant achter ze en achter onze stad."

Sneeuwbal

Het idee om een eigentijdse Purmerendse puzzel te maken was het proces van een groter wordende sneeuwbal. Annet vertelt: "Mijn collega (Rob Kastelein, JB) liet een puzzel zien van een grote bitterballenfabrikant. Die puzzel stond helemaal bezaaid met bitterballen; geweldig. Toen zei ik tegen Rob: ik wil ook een puzzel maar dan van 'mijn' stad." Vervolgens werd Henry Wassink, de creatieve duizendpoot van Ad68, in het verhaal betrokken. Waarom hij? Ten eerste vanwege zijn vakmanschap en sympathie. Maar ook omdat hij de afgelopen coronaweken tekeningen voor zijn kinderen maakte. Deze gingen vervolgens op Facebook sky high en het gevolg daarvan was dat enkele instanties hem benaderden met de vraag of hij ook voor hen tekeningen kon maken.

Wassink, vanwege de tijdsdruk veelvuldig geholpen door zijn partner, maakte een fraaie, moderne en op de kleinste details lettende tekening van enkele pareltjes in de binnenstad. Daarna werd in samenspraak gekozen voor de uitvoering van de puzzel. Bewust viel de keuze op een handzame doos en een fel oranje kleur.

Ook mooi relatiegeschenk

Don Bijl is zeer te spreken over het nieuwste Purmerendse product. "Het is zonder meer waar dat het puzzelen de laatste maanden weer een enorme opwaardering heeft gekregen. Dit is een bijzonder initiatief en deze puzzel gaat ongetwijfeld door heel veel kinderen en ook volwassenen gemaakt worden. Het geeft ook een mooi beeld van wat er de afgelopen tien jaar in Purmerend tot stand is gekomen. Daarnaast is het een geweldig relatiegeschenk. Het is weer eens iets anders dan een beeldje.", aldus Bijl.

Mario Hegger ziet de puzzel als mooi vervolg op de stadspromotie. "Als ik zo naar de puzzel kijk, zie ik een stuk geschiedenis in een eigentijds jasje. Het sluit perfect aan bij de al bestaande promotie maar ook op de initiatieven van bijvoorbeeld de Vereniging Historisch Purmerend. Heel interessant."

Na de uitreiking aan Bijl en Hegger gingen Annet Rijser, Henry Wassink en Rob Kastelein langs bij enkele ondernemers. Om ze met de puzzel in de hand een hart onder de riem te steken. "Want dat verdienen ze echt", aldus Annet.

Post foto op Facebook

Aan de puzzel zit nog een extra wedstrijdelement vast. Want zij die de 1.000 stukjes aan elkaar hebben gelegd, worden gevraagd een foto te maken en deze op Facebook te posten met de toevoeging #hetisevenpuzzelen Schijf er bovendien bij op wie of welk bedrijf je bijzonder trots bent en wie weet win je een cadeau. Een cadeau waarmee de initiatiefnemers je trots in het zonnetje willen zetten.

De prijs van puzzel is € 22,50.

Barend Cruyff gaat de puzzel verkopen. Annet Rijser en Henry Wassink kwamen de eerste exemplaren alvast afleveren.
De puzzel geeft een goed beeld van er de afgelopen 10 jaar in de binnenstad allemaal tot stand is gekomen.