Purmerender Marcel van Wort in Dakar Rally met duurzame ambitie

Algemeen
Het duo neemt deel aan de Dakker Classic rally.
Het duo neemt deel aan de Dakker Classic rally. (Foto: aangeleverd)

Het nieuw opgerichte ‘Bolk Dakar Rally Team’ bestaande uit driver/pilot Jaap Bolk uit Driebruggen en navigator/co-pilot Marcel van Wort uit Purmerend is door de Dakar organisatie ASO geaccepteerd als deelnemer in de komende Dakar Classic rally. Met de legendarische Mitsubishi Pajero Evolution gaan zij trachten de woestijn te bedwingen.

Jaap Bolk is eigenaar van Hardsteen Concurrent, producent van allerhande maatwerk gemaakt uit natuursteen zoals spekbanden, raam- en deurdorpels en het zagen en verstekken van zwembad randen en traptreden. Met zijn autosport team neemt hij deel aan de NK-autocross in de toerwagen klasse. Jaap vertrouwd in de Dakar op de rally en navigatie ervaring van Marcel van Wort uit Purmerend.

Marcel is ICT-consultant gespecialiseerd in IT-beveiliging en GreenIT. Marcel houdt zich fit op de crossmotor en mountainbike en heeft zijn sporen verdiend in tientallen (woestijn)rally’s op de motor en als co-pilot/navigator in de crosscountry rally T1 klasse.

De auto waarin Jaap en Marcel deze uitdaging aangaan is de iconische Mitsubishi Pajero “Evolution” gebouwd in 1997 met een al voor die tijd moderne 3,5 liter 24 kleppen DOHC V6 motor met een MIVEC variabel klep-timing systeem met dubbele inlaat. De auto heeft rondom onafhankelijke wielophanging en is afgeveerd met Reiger schokdempers.

De Pajero Evolution is een in gelimiteerde aantallen geproduceerde off-road competitie auto, speciaal door Mitsubishi ontworpen om aan rally-raids deel te nemen met als belangrijkste doel het winnen van de Dakar Rally. Tussen 1985 en 2007 heeft dit type auto in de handen van vele roemruchte coureurs 12 overall- en 150(!) etappeoverwinningen in de Dakar Rally behaald. Dit maakt de Mitsubishi Pajero Evolution tot de meest succesvolle auto in de Dakar en vele andere rally’s.

De auto van Jaap en Marcel is eerder succesvol gefinisht in de Dakar Classic en wordt momenteel geprepareerd en klaar gemaakt om wederom de ontberingen van de woestijn aan te kunnen.

CO2 neutraal een woestijnrally uitrijden, kan dat?

“Wij denken van wel. De ambitie van het Bolk Dakar Rally Team ligt niet alleen op het succesvol uitrijden van de Dakar Classic rally maar ligt met name op het vlak van duurzaamheid. Ons team heeft door deelname aan de autocross competitie veel ervaring met het gebruik van duurzame brandstoffen en willen dit graag als een van de voorlopers doortrekken naar de Dakar rally. Het doel is om het gebruik en de ontwikkeling van duurzame brandstoffen in de rallysport maar ook in normale auto’s te ontwikkelen en te promoten.”

“We weten als geen ander wat er nodig is om een competitieve off-road auto op bio-ethanol te laten lopen. In de NK-autocross rijden wij met een aangepaste Audi A1 met 2 liter motor waar we de grens opzoeken en bijna 800 pk uit het motorblok weten te halen.”

De lat ligt hoog

“Met deze kennis en ervaring willen wij bewijzen dat rijden op E85 en zelfs E100 bio-ethanol mogelijk is in een woestijnrally. Vanwege het motortype is de Mitsubishi Pajero Evo zeer geschikt voor een ombouw naar bio-ethanol. Helaas mag dat, vanwege de FIA-reglementen omtrent brandstof samenstelling, nog niet in de reguliere Dakar. De ASO is zeer geïnteresseerd in ons project en werkt graag met ons samen. Zelfs zonder de ombouw voor het gebruik van duurzame brandstoffen kost de preparatie van een reguliere rally auto al veel tijd en menskracht. Met name het testen van specifieke bio-ethanol gerelateerde uitdagingen zoals inspuiting, motormanagement mapping, koude start, vermogensafgifte, verwacht verbruik en betrouwbaarheid maar ook het regelen van de logistiek kosten veel tijd.”

Het duo heeft na veel overleg met de Dakar organisatie ASO pas recentelijk formeel toestemming gekregen om met E85 of E100 bio-ethanol in de Dakar Classic te starten. Helaas kwam dat voor hen te laat waardoor er te weinig tijd overbleef voor ombouw en test en ze dus op gewone benzine moeten starten. Dit jaar wordt een leerjaar zodat er volgend jaar volop ingezet kan worden om op de meest CO2 neutraal mogelijke manier een rally als de Dakar uit te rijden.

“Voor volgend jaar zijn er grootse plannen en hebben wij, na de rally van dit jaar, genoeg tijd voor uitgebreide tests zodat we bij de start op 31 december 2023 beslagen ten ijs komen en misschien wel geschiedenis kunnen schrijven als rally team met de laagste CO2 uitstoot in de Dakar ooit.”

Speciaal klassement

De Dakar ‘Classic’ is een speciaal klassement als onderdeel van de wereldberoemde Dakar rally waarbij de route door Saudi Arabië zal worden afgelegd met historische voertuigen. De Dakar rally wordt verreden tussen 31 december 2022 en 15 januari 2023. De route voert in 14 etappes vanaf het strand van de Rode Zee door de noordwestelijke berg gebieden en het diepe zuid-oosten door de duinen van het “Empty Quarter” naar de finish aan de Perzische Golf.

Meer informatie of vragen over partnering en sponsoring? Email: info@bolkdakarrallyteam.com of www.bolkdakarrallyteam.com of op de socials Facebook, Instagram https://rallymaniacs.com/rally-raids/dakar/jaap-bolk-en-marcel-van-wort-aan-de-start-van-de-dakar-classic/

Als deel van het testen nemen Bolk en Van Wort in het weekend van 8-9 oktober deel aan de Interflame Strandrace in IJmuiden een wedstrijd in de NK Offroad Series 2022 en zijn zij aanwezig tijdens de Dakar Preproloog zondag 6 november op het Landgoed Duynenwater in Eersel.