Ontdek de Beemster ‘voedselkamer’ tijdens de Dutch Food Week

Algemeen
Astrid, Daniëlle en Phil.
Astrid, Daniëlle en Phil. (Foto: RodiMedia/Nv)

PURMEREND/BEEMSTER – Op 8 oktober is het Dutch Food Week. Met een eigen voedselkamer in de achtertuin zetten Purmerend en Beemster dan de lokale Beemster streekproducten in het zonnetje. Twee weken lang van 8 tot 23 oktober serveren bijna twintig restaurants in Purmerend en Beemster, waaronder ook die in het stadhuis en P3, gerechten en menu’s met de Beemster producten. Om zelf ook kennis te maken met de producenten is op 15 oktober de Beemster Food Tour uitgezet. Een mooie route langs de Beemster agrariërs waar rechtstreeks de tas gevuld kan worden met mooie producten en het hoofd met verhalen. Koop online een tas van € 49,50- (t.w.v. € 70,-) en duik die bijzondere voedselkamer in! “Dit is ons Beemster product, en daar zijn we trots op!”

Daniëlle Woudstra en Astrid Francis zijn er al een poos druk mee. Beiden vanuit hun initiatief De Beemsterling dat het verhaal rondom de herkomst van ons voedsel wil vertellen, en separaat vanuit VISIT Beemster en de bijzondere aardappel Beemster Valery van het bedrijf van Astrid. Samen met Phil Feikes van restaurant Kozee in Purmerend die twee weken lang verschillende Beemster producten op het menu zet, leggen ze uit waarom de aandacht voor het streekproduct zo belangrijk is, maar ook wat onze Beemster producten zo bijzonder maakt.

Seizoensproducten

Het eerste weetje komt gelijk op tafel. Het bord warm eten ’s avonds heeft al snel 3000 km afgelegd. “Waarschijnlijk nog meer. We willen bijvoorbeeld met kerst aardbeien maar die zijn er niet in die tijd, dus worden ze uit Spanje gehaald”, licht Daniëlle toe. “Zo creëren we zelf de verkeerde stromen. Terwijl er elk seizoen superveel mooie producten uit eigen regio zijn te halen.”

“Eten wat er in eigen regio beschikbaar is hoeft je niet te beperken”, vult Astrid aan. “Je moet alleen andere keuzes maken en eten wat er in het seizoen is. Het is namelijk echt bijzonder dat er zoveel voedsel, goéd voedsel, dichtbij beschikbaar is. De vele agrariërs die premium producten telen maken juist de Beemster uniek. Dat willen wij graag zo houden, maar daar hebben we wel de consument voor nodig. Dus als je iets lokaal kunt halen, doe het dan.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Koop een tas voor € 49,50 en vul hem met (h)eerlijke Beemsterproducten t.w.v. € 70,-! (Foto: aangeleverd)

Weet wat je eet

Dat veel mensen streekproducten juist op prijs stellen merkt Phil in het restaurant. “Wanneer je niet weet wat je eet, of waar het vandaan komt, staat niemand er bij stil. Maar wij vinden het belangrijk om een verhaal te hebben bij onze gerechten en merken dat mensen het leuk vinden te horen dat iets uit de eigen regio op hun bord ligt.”

Wanneer we het areaal van streekproducten opschalen dan zijn we minder afhankelijk van de wereldmarkt.

Toch is het niet altijd makkelijk voor een restaurant om het menu op de streekproducten aan te passen. Phil: “Wij zijn vaak al lang van tevoren bezig met het samenstellen van een menu voor een bepaalde maand. Wat er in de Beemster beschikbaar is op dat moment, dat komt niet direct in ons op dan. Het zou handig zijn een overzicht te hebben van wat er is en wanneer in de Beemsterpolder. Zeker omdat de streekproducten smaaktechnisch beter zijn. Ze zijn puur, zonder kunstmatige toevoegingen. Koks proeven echt het verschil. En de gasten uiteindelijk ook. Ze onthouden wat ze eten en gaan het zelf ook kopen, zelfs als het iets duurder is.”

Verhaal over eten

In die zin zijn de koks zeker de ambassadeurs van het streekproduct. Met de Beemsterling zijn Astrid en Daniëlle zelf ook actief om het woord te verspreiden. Daniëlle:” We merken dat het belangrijk is het verhaal over voedsel te vertellen, zeker aan de jeugd. Waar komt je kaas vandaan, of de aardappel? Er is nog zoveel onbekend.”

“Het is ook een stukje waardering voor de enorme inspanning van agrariërs om het voedsel goed op je bord te krijgen”, geeft Astrid aan. “Dat is al een enorme uitdaging waar heel veel bij komt kijken. Dat proces willen we duidelijk maken.” Zelf weet ze waar ze het over heeft sinds zij een aantal jaren geleden besloot de aardappel Beemster Valery te telen; een aardappel die zeer gedijt op de Beemster klei die tevens de smaak heel mooi maakt. en deze regionaal af te zetten. Ze begon op een halve hectare, inmiddels zijn dat er zeven. “Mijn idee erachter was het in stand houden van de eigen lokale economie. Wanneer we het areaal van streekproducten opschalen dan zijn we minder afhankelijk van de wereldmarkt.”

Phil en Marjolein van Kozee hebben inmiddels voor de Dutch Food Week al een aantal mooie streekproducten, met elk een eigen verhaal, een plek gegeven op het menu zoals spruitjes, aardappelen, uien en pompoenen. Kennismaken met onder andere het bedrijf van Astrid en met haar verhaal kan op 15 oktober tijdens de Beemster Food Tour. Er zijn dit jaar twee startpunten, in Middenbeemster en op de Kaasmarkt in Purmerend. Daar staat de Beemsterling kar waar de gekochte tas kan worden opgehaald. Voor alle deelnemers, maar ook voor voorbijgangers is er wat lekkers uit de Beemster.

Koop een tas!

De eerdere deelnemers doen weer net zo enthousiast mee. Daniëlle: “Je krijgt het verhaal vertelt door de agrariërs zelf, en je kunt onderweg van alles proeven zoals verse melk van de koe. Voor kinderen is het ook leuk, ze kunnen bijvoorbeeld varkens en kalfjes kijken. En het is zeker interessant, want voor de € 49,50 euro krijg je een waarde aan producten van 70 euro terug. Ruim voldoende voor twee personen, waaronder Beemster Valery, spruitjes, sapjes, honing, knoflook, kaas, bier etc. Dus ga lekker de toer doen, en zelf ’s kijken wat er in de Beemster te halen valt.”

Beemster stalletjes

Op de website www.visitbeemster.nl en bij VVV’s Purmerend en Beemster kun je je aanmelden. En lukt de 15e niet? Op die website en die van VVV Purmerend staan ook alle stalletjes vermeld in de Beemster waar de agrariërs hun verse producten verkopen.