Record aantal bezoekers Muziek aan de Middenweg - Festival overladen met complimenten, nu de gemeente nog
Nieuws
Marcel Kapteijn and The Raindogs zong en speelde constant voor een tokvolle boomgaard. (Foto: John Bontje)
Marcel Kapteijn and The Raindogs zong en speelde constant voor een tokvolle boomgaard. (Foto: John Bontje) rodi.nl

BEEMSTER - Het festival Muziek aan de Middenweg bracht meer bezoekers op de been (en vooral op de fiets) dan voorgaande jaren. De reacties zijn louter lovend. Naast de kermis heeft het werelderfgoed opnieuw een kanjer van een evenement binnen de grenzen. Bovendien een evenement waar menig culturele organisatie elders in het land likkebaardend bij staat te kijken. Doodzonde dat de gemeente deze 'etalage' niet op waarde schat en zelfs onlangs besloot de subsidiekraan dicht te draaien. Een gemiste kans en ook nog voor open doel!
Liefst 23 acts en artiesten telde deze Muziek aan de Middenweg. Waaronder de opening met Sjors van der Panne, die honderden bezoekers meekreeg om het bekende nummer Zing, Vecht, Huil, Bid, Werk van Ramses Shaffy te zingen. Wat een sfeer!

Pareltjes


Vooral de vorm waarin alle musici en theatermensen optraden, was uniek. Natuurlijk werden de pareltjes Stoer, café De Oude Munt, museum Betje Wolff, De Keyserin, Alles met Liefde en De Kosterij in de route opgenomen. Maar hoe idyllisch waren de optredens in de diverse boomgaarden, voortuinen en schuren. Om alles te noemen is ondoenlijk, maar enkele lichten we eruit. Zoals die van De Dansonderneming op Middenweg 56, die dit keer een spannende installatie uit het landschap liet verrijzen. Of de western swing, swampy blues en american poetry van het trio Dirty Ol'Men. De stem van Jos Leo ging door merg en been en zijn secondanten Steve Philips en Jan van der Woud begeleidden de songs op fantastische en inlevende wijze.

Marcel Kapteijn


Wat te denken van Marcel Kapteijn en zijn kornuiten Sander Schuurman en Nico Dobber, oftewel The Raindogs. Bij elk optreden van het drietal stond het bomvol in de boomgaard van Middenweg 65. Terecht! Onbegrijpelijk toch dat Kapteijn en de zijnen nog geen internationale carrière hebben. Dit zijn rasartiesten van het zuiverste water, de stemmen passen prachtig bij elkaar en instrumentaal staat het eveneens als een huis. En, niet onbelangrijk, de nummers die ze ten gehore brengen, zijn een lust voor het oor en het gevoel.
Van een heel andere orde was het optreden van Les Ombres in Stoer. Na een aarzelend begin, als gevolg van een haperende versterker, gingen bekende nummers van The Shadows, The Spotnicks en ZZ en de Maskers erin als koek. De viermans formatie speelt al decennia lang met elkaar en doen dit nog steeds met niet aflatend enthousiasme.

Meeslepend


Het normaal met drie man acterende Tanaskos, dat het terras van eterij Alles met Liefde als podium had, kwam dit keer met twee man. Dat was echter geenszins te merken, want de meeslepende latin- en Buena Vista Social Club-geluiden hielden veel bezoekers op hun plaats. En soms werd de bank ingeruild voor de stenen dansvloer.
Erika Nannings, die het festival voor de 7e keer organiseerde, toonde zich tijdens en na afloop een gelukkig mens. "Dit is de kers op de taart. Er zijn nog nooit zoveel mensen op de been geweest en iedereen reageerde dolenthousiast. Dat zie je ook terug op facebook waar het ene na het andere filmpje en foto worden gepost", reageert Nannings.
Het enthousiasme vertaalde zich ook in de giften die bezoekers in de bussen op elke locatie stopten. Hoeveel geld er binnen is gekomen, was tot woensdag nog niet bekend. "Dat maken we op een later tijdstip bekend", aldus Nannings.
Wellicht dat de gemeente Beemster wakker is geschud door het succes van Muziek aan de Middenweg. Gemeente, maak er werk van en zorg dat het festival een blijvertje wordt.
JB

Marcel Kapteijn and The Raindogs zong en speelde constant voor een tokvolle boomgaard. (Foto: John Bontje)
Marcel Kapteijn and The Raindogs zong en speelde constant voor een tokvolle boomgaard. (Foto: John Bontje)
Marcel Kapteijn and The Raindogs zong en speelde constant voor een tokvolle boomgaard. (Foto: John Bontje)