Interactie over kracht en toekomst van gemeentenieuws - Noord-Hollandse burgemeesters en wethouders te gast bij Ro

Nieuws

DIEMEN - Lezen we straks het gemeentenieuws nog steeds in de onze huis-aan-huis krant met een kop koffie erbij? Of zien we straks alleen nog maar op onze smartwatch alle informatie over bewonersbijeenkomsten, raadsvergaderingen, begrotingsbehandelingen, de algemene beschouwingen, inspraakmomenten, bekendmakingen, vergunningen en andere zaken die burgers aangaan?
Noord-Hollandse burgemeesters, wethouders en communicatieprofessionals op dat gebied kwamen recentelijk samen bij Rodi Media Rotatie in Diemen - producent van 23 eigen huis-aan-huistitels tussen Den Helder en het Noordzeekanaal en producent van externe dag- en weekbladen en B2B-magazines - om van gedachten te wisselen, te discussiëren en ervaringen uit te wisselen en gesprekstof te delen. Centraal stond de kracht en de toekomst van gemeentenieuws in de lokale media. Straks nog steeds in fysieke vorm of digitaal?
Tot de genodigden behoorden gemeentelijke vertegenwoordigers, die (twee)wekelijks hun informatieve pagina’s in de kranten van Rodi Media publiceren: Den Helder op Zondag, West-Friesland op Zondag, Groene Hart op Zondag, Alkmaars Nieuwsblad, Heerhugowaards Nieuwsblad, Regiokrant Kompas, de Drom, Langedijker Nieuwsblad, de Medemblikker, Contact met de Egmonden, Bergens Nieuwsblad, Ons Streekblad, Purmerends Nieuwsblad, Zaans Stadsblad en net even buiten de Noord-Hollandse regio Almere DEZE WEEK.

Contact met bewoners

Met wekelijkse gemeentepagina’s en een eigen column in het Purmerends Nieuwsblad kan de Purmerendse burgemeester Don Bijl als geen ander over de kracht van gemeentenieuws vertellen. Hij liet zich in lovende bewoordingen uit over de kracht van het verspreiden van gemeentenieuws via Rodi Media. “Wij zijn de eerste communicatieve schakel en staan dicht bij de burgers. Om die goed te informeren, heb je een sterk medium nodig. Hierin informeren we burgers over nieuws en ontwikkelingen. Ook mijn column in het Purmerends Nieuwsblad gebruik ik om in contact met bewoners te komen. Zij kunnen erop reageren en zo ontstaat de interactie die nodig is. Dagbladen hebben het moeilijk door teruglopende abonnees en advertentie-inkomsten en huis-aan-huis kranten worden nog steeds goed gelezen. Het is een laagdrempelige manier om burgers te bereiken. Wel is concurrentie nodig om scherp te blijven en moeten de Rodi Media huis-aan-huiskranten onderscheidende lokale content publiceren. Wat ons ook aanspreekt als duurzame gemeente is de waterloze en milieuvriendelijke Cortina drukpers van Rodi Media.” Uit reacties bleek, dat gemeenteraden een podium wensen om de besluitvorming toe te lichten. Bijl: “Bij ons is er binnen de griffie een communicatieadviseur die zich hiermee bezighoudt, maar dat kan budget-technisch voor kleinere gemeenten lastiger zijn.”
Anita van Dort, communicatieadviseur van de gemeente Landsmeer, is kritisch als het gaat de redactionele invulling van de lokale krant. “Eenzijdig beschouwend schrijven is onvoldoende. En niet bevooroordeeld. Maar met een objectieve pen, met hoor en wederhoor.” En dan: “Maar het belang van gemeentepagina’s in de krant zien wij in, ondanks dat het geen verplichting meer is. Het zou goed zijn om een vervolg te geven aan deze dag.”
Rondleiding

Eric Kooy, commercieel directeur Rodi Media, liet zich ontvallen, dat de aanbesteding als het gaat om het gunnen van gemeentepagina’s jammer genoeg vaak een prijsverhaal is. Bijl anticipeerde op zijn opmerking met een welluidend antwoord. ”Wij wegen alles af en vinden andere criteria belangrijk. Maar voor kleine gemeenten kan de prijs wel van doorslaggevende betekenis zijn.”
Na een vervolgens indrukwekkende presentatie en uitleg door technisch directeur Dick Ranzijn jr. over de waterloze en milieuvriendelijke drukpers kregen de bezoekers een rondleiding door de drukkerij, waarbij de oh’s en ah’s niet van de lucht waren. Tijdens de afsluitende lunch werd er nog volop nagepraat over de waarde van gemeentenieuws en de toekomst van lokaal communiceren.
Wat is nu precies het bereik van huis-aan-huisbladen en op welke manier kan een gemeente het best haar inwoners informeren over ontwikkelingen, raadsbesluiten, bekendmakingen en buurtinitiatieven? Gastheer Henk van Zanten van Rodi Media vertelde de gasten over feiten en cijfers. Zo blijkt uit een gerespecteerd en representatief NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) onderzoek, dat ruim acht miljoen Nederlanders wekelijks een huis-aan-huisblad lezen en dat het huis-aan-huisblad in alle leeftijdscategorieën een groot bereik heeft. Gemiddeld 58% bij 25-49 jaar en 76% bij 50.