Afbeelding
(Foto: )

Dag 15, maandag 1 aug, afstand: 31,4 km

Vandaag nam ik afscheid van mijn vader, die na twee dagen mee lopen helemaal kapot was ;) Het was wel weer gek om in mijn eentje te lopen zo, niemand om je verhaal bij kwijt te kunnen. Gelukkig liep ik wel door super mooie natuurparken zoals De Kampina, heel mooi gebied met loslopende beesten. Mijn route wees mij naar een wandelweg die er helemaal niet meer was, op de plek van die weg stond een weiland vol maïs. Maar ik ben de moeilijkste niet, en anders moest ik een flink stuk omlopen, dus ging er gewoon recht doorheen. Ik sliep vannacht in een heuse pelgrimsherberg in Vessum, met vrijwilligers die zelf ook de tocht op een manier hadden gemaakt.

Dag 16, dinsdag 2 aug, afstand: 25,4 km

Vandaag werd ik uitgezwaaid door de vriendelijke vrijwilligers van de pelgrimsherberg en ging ik weer op stap naar mijn volgende adres in Borkel. Onderweg hielden mensen mij aan om te vragen wat Ik nu precies doe en waarom. Meestal kwam er dan van hun ook een verhaal dat een kennis, familielid of zij zelf ook deze tocht hebben gelopen. Ergens rond 5 uur kwam ik aan op een minicamping en kon ik weer mijn tentje op zetten.

Dag 17, woensdag 3 aug, afstand: 24,6 km

Vandaag liep ik een hele tijd tegen de grens aan van Nederland en België. Omdat ik in Limburg pas de grens over wil ben ik niet overgestoken, maar het is wel grappig om te zien dat je 10 meter verder in een ander land zit. Het is een super mooi gebied, met plooiende heidelandschappen. Het was vandaag zo verschrikkelijk heet, maar er was geen goede plek om een duik te nemen. Pas toen ik bij de camping aan kwam kon ik even zwemmen in het meertje vlakbij. En na lekker gekookt te hebben ging ik weer vroeg mijn bed in.

Dag 18, donderdag 4 aug, afstand: 24,4 km

Toen ik vertrok kwam ik al snel bij de stad Weert. Ik dacht dat dat wel leuk of interessant zou zijn. Maar kennelijk is er na de oorlog een grote vernieuwende kracht geweest die alle oude huizen weg heeft gehaald. Dus ik was blij toen ik er weer uit was. In een klein aanliggend dorpje, Schoor, was een heel schattig klein kapelletje dat openstond. Dat vind ik dan weer wel leuk om te zien. Toen ik bijna bij mijn slaapplek was ging ik eerst nog even langs de snackbar om te eten. Mijn oom en tante hadden dat voor mij betaald, omdat ze vonden dat ik ook wel eens frituur mag eten naast al dat gezonds wat ik dagelijks eet.

Dag 19, vrijdag 5 aug, afstand: 13,5 km

Vandaag was een korte maar super gave wandeldag. Eerst door een mooi natuurgebied gelopen met dammen die gemaakt waren door bevers. Ik bezocht de Sint Christoffel kathedraal in Roermond, de beschermheilige van de reiziger, waar ze ook allemaal spullen hadden van de pelgrimstocht naar Santiago en een relikwie van Sint Jacobus. Ik sliep uiteindelijk in de kelder van de kathedraal in een pelgrim refugio.

Dag 20, zaterdag 6 aug, afstand: 21,3 km

Het was best leuk wandelen naar de Thorn toe. Je loopt steeds langs grote rivieren en kanalen, langs grote jachthavens en waterkrachtcentrales. Er zijn hele leuke dorpjes in die hoek van Limburg, ze zijn allemaal super oud en hebben allemaal een rijke historie. Het is gek om te bedenken dat dit de laatste dag wandelen is in Nederland voor mij. Pal buiten het dorpje ligt namelijk de grens met België.

Dag 21, zondag 7 aug, afstand: 25,6

Na goed uitgerust te hebben op een bevriend logeeradres vertrok ik uit Thorn en dus ook uit Nederland. De grens had ik al gezien, maar nu ga ik er ook echt overheen. Ik liep een heel stuk langs de Maas waar ze aan het waterskiën waren met speedboten. Het is fijn dat ze allemaal wel nog gewoon Nederlands praten hier! Ik overnachtte op een klein natuurcampinkje midden in een bos.

Tot volgende week!

Lars loopt zijn tocht voor het goede doel, stichting Step One: steun hem via doneeractie.nl. Meer info via lars_bijvoet@hotmail.com.