Citymarketeer Melanie Goudsblom.
Citymarketeer Melanie Goudsblom. ((Foto: Rodi Media))

Duitse toerist nog steeds met stip op één

ALKMAAR - De Duitser staat nog steeds met stip op één als het gaat om toeristen die ons land bezoeken. Dit aantal neemt aanzienlijk toe, want volgens de prognoses van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) is het aantal aantal Duitse toeristen in 2030 zelfs verdubbeld. De 'Duitse toerist' was een van de onderwerpen die maandag 10 februari op de agenda stond van Alkmaar Marketing en de VVV Hart van Noord-Holland tijdens de aftrap van het toeristische seizoen in het Stedelijk Museum.

"Een lonkend perspectief", zegt Ger Welbers, de kersverse directeur Alkmaar Marketing. "Maar er is nog veel te winnen. Zo was ik laatst in Israël, Tel Aviv. Wat mij opviel is dat iedereen die ik sprak zó trots is deze stad waar zij wonen. Als wij dat hier in Alkmaar ook uitdragen, halen we nog veel meer uit het merk Alkmaar.

Trends

Citymarketeer Melanie Goudsblom besprak de trends. "Eén van de trends die we zien is urbanisatie, het stadse leven. Wat dat betreft hangt Alkmaar nog een beetje tussen een dorp en een stad in, maar groeit steeds meer uit naar een grote stad. Als het bijvoorbeeld over koffie gaat, doet Alkmaar het goed. Er zijn veel koffiezaakjes met volop opties voor koffie 'to go'. Er zijn meer mogelijkheden voor een lekker ontbijtje 's ochtends; een leuk voorbeeld zijn de hippe freakshakes bij Bitemark. Ook de ontwikkeling van bijvoorbeeld een boutique hotel in de oude gevangenis Schutterswei is welkom. Een tegenovergestelde trend is 'uit-staan', even geen prikkels, maar bewust kiezen voor rust en ruimte. Dit zijn nieuwe luxe producten in het toerisme en dat kunnen we toeristen in de directe omgeving Alkmaar ook echt bieden. Duurzaamheid staat ook nog steeds hoog op het trendlijstje. Ondernemers kunnen hier echt op inspringen. Toeristen bereiden zich goed voor en kiezen vaak heel bewust voor duurzame hotels of restaurants die zich op dit vlak onderscheiden."

Dol op de kust

De Duitse toerist is nog steeds van cruciaal belang voor de omzet van de Alkmaarse toeristenbranche. "Ze zijn dol op de kust en vormen zelfs 70% van het totaal aantal toeristen aan de Nederlandse kust", licht Miranda Tonkes (manager gastheerschap) toe. "Wat opvalt is dat maar liefst 42% volwassenen zonder kinderen zijn. Ze bereiden hun vakanties goed voor, spenderen relatief veel geld tijdens hun verblijf en oriënteren zich tijdens hun verblijf al op hun volgende vakantie. Ze hebben relatief veel vakantiedagen en ook voor korte vakanties weten ze Alkmaar te vinden. Wel vinden ze het prettig om gewoon Duits te praten, dus de kans dat ze hun vragen of bestelling in het Engels doen is klein. Wat ook bijzonder is, is dat Duitsers relatief weinig vakanties online boeken. Ze hechten dus veel waarde aan persoonlijk contact, bijvoorbeeld via een reisbureau."


Ontvang dé nieuwsbrief van Rodi Alkmaar!


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en maak kans op leuke prijzen! Deze worden bekendgemaakt in de nieuwsbrief. Daarnaast ontvang je natuurlijk elke week het belangrijkste nieuws!

* verplicht veld

 

Meer berichten