Creativiteit is goede werkgever tijdens crisis

Algemeen
Ouderwetse notitieboekjes helpen goede ideeën bewaren.
Ouderwetse notitieboekjes helpen goede ideeën bewaren. Foto:Yvette van der Does/RM

REGIO - "Dan krijg je zeker geen contract. Deze tijd is echt te onzeker voor een werkgever om mensen in aan te nemen. En geef je opdrachtgever eens ongelijk", zei een vriendin. Maar het contract voor freelance docent Annechien Boon uit Oostknollendam kwam er onlangs wel. Midden in de 'lockdown'. Tegen alle verwachtingen in worden nog steeds mensen aangenomen. Zelfs op werkplekken van bedrijven die tijdelijk zijn gesloten. 

Dat deze zzp'er het vertrouwen kreeg van haar nieuwe werkgever kwam niet uit de lucht vallen. Ze had zich immers gewoon bewezen, want ze vond een oplossing voor het thuiszitten. "Door de maatregelen van de RIVM kwam ons hele team thuis te zitten. Dan kun je niets doen, maar je kunt ook roeien met de riemen die je hebt. Ik heb me door tientallen 'tutorials' heen geworsteld en geef weer gewoon les, het online coachen vind ik nog leuk ook." 

Creativiteit en crisis zijn begrippen die bij elkaar horen

Creativiteit en crisis zijn begrippen die bij elkaar horen. In de eerste plaats is creativiteit onmisbaar als je als ondernemer of werkzoekende in een crisis wil overleven. Nieuwe werkwijzen moeten bedacht worden ter vervanging van bestaande. Het hoeft niet een inval van genialiteit te zijn, liever een relevante oplossing voor een uitdaging in het vinden van inkomen en werk. 

Voor iedereen die denkt niet creatief te zijn heeft onze redactie vier tips op een rij gezet.  

1. Onthou ideeën die je te binnen schieten. Ook in tijden van niet crisis kun je ze van de plank halen. Schrijf ideeën op in een ouderwets notitieboekje.

2. Daag jezelf uit. Onder druk van een uitdaging zoekt je brein naar oplossingen die in andere situaties ook werkten. Stel jezelf vragen, of gooi vragen in een groep, ga brainstormen met een paar anderen. Daaruit ontstaan vaak de mooiste initiatieven of creaties.  

3. Verbreed je kennis en vaardigheden. Wie meer weet en kan, heeft meer gereedschap tot zijn of haar beschikking. En verbreed je kennis op een vlak waar je niet thuis bent. Lees een artikel of boek over een onderwerp waar je nog niets vanaf weet.

4. Varieer je omgeving en pak een andere route. Creativiteit wordt bevorderd door eropuit te trekken of iets onbekends te googlen. Je ontvangt dan andere prikkels, ontmoet andere mensen en ziet nieuwe werkwijzen.

Heb jij creatieve ideeën in deze crisissituatie gekregen? Deel ze! Tip onze redactie.