Het merk ‘Corona’ in Coronatijd

Partnerbijdrage
mr. K. Meijer.
mr. K. Meijer. (Foto: Erna Faust)

Er is toch niets lekkerder dan op een warme zomerse dag op een Alkmaars of Bergens terras van een ijskoud Coronabiertje te genieten. Helaas, de terrassen zijn nog altijd niet open en dat komt allemaal door het Coronavirus. Wat zou u doen als uw merk, één van de meest bekende biermerken, opeens ook de naam van een virus is, dat de gehele wereld in zijn greep houdt?

Voor deze vraag ziet de Mexicaanse brouwer Grupo Modelo, onderdeel van de Belgische biergigant AB Inbev zich gesteld. Lijdt het biermerk Corona imagoschade als gevolg van de uitbraak van het Coronavirus en zo ja, wat zou Grupo Modelo er tegen kunnen doen? Kijkend naar het verleden, dan biedt dat weinig hoop voor de toekomst. De ouderen onder ons kennen het misschien nog wel. In de jaren zeventig en tachtig was het een enorme hit. Snoep van het merk Ayds in de smaken chocolade, chocolade mint, butterscotch, karamel en pindakaas. Totdat eind jaren tachtig de ziekte Aids zijn intrede deed. Vanaf toen ging het bergafwaarts met Ayds. De verkopen stortten in en de eigenaar deed nog een poging door de naam van het merk te veranderen naar Diet Ayds en Aydslim, maar het leed was al geschied. Het eens zo succesvolle snoepmerk Ayds ging ter ziele als gevolg van de (opkomst van de) ziekte Aids.

Zo snel zal het vermoedelijk niet gaan met het biermerk Corona. Aanvankelijk nam de populariteit van het bier zelfs toe. In het eerste kwartaal van 2020 verkocht Grupo Modelo zelfs 8,9% meer bier dan een jaar eerder. En in de eerste drie weken van maart 2020 steeg de verkoop zelfs met 24% ten opzichte van diezelfde periode een jaar eerder. Maar inmiddels ondervindt ook Grupo Modelo de negatieve gevolgen van het Coronavirus, al was het maar vanwege het feit dat in groot aantal landen de horeca op last van de overheid is gesloten en de bierverkoop mede als gevolg daarvan alsnog drastisch is gekelderd.

Reden genoeg om je als biermerk zorgen te maken. Als we de woorden van onze minister-president en alle deskundigen moeten geloven, dan is het Coronavirus een blijvertje en zullen we ons zelfs gereed moeten maken voor een zogenaamde anderhalve meter economie. Wat moet Grupo Modelo nu doen? Hard reclame maken om aan het grote publiek kenbaar te maken dat Corona (ook) een biermerk is, lijkt mij onverstandig. Iedere connectie met het virus zou je als biermerk moeten vermijden. Het gaat om groot menselijk leed. Daar kan en wil je als merk bovendien niet gevat op reageren omdat het simpelweg bij het grote publiek verkeerd zal vallen. Stil zitten lijkt dan ook het devies te zijn. Die strategie hanteert Grupo Modelo voorlopig dan ook. Ook het Limburgse verhuis- en transportbedrijf Sars dacht daar net zo over. Toen in 2003 in Azië de SARS-epidemie uitbrak, was dat voor het in Den Bosch gevestigde bedrijf geen reden om haar naam te veranderen. Deze beslissing heeft haar geen windeieren gelegd, want de onderneming is heden ten dage nog volop in bedrijf.

Toch zijn er ook voorbeelden te noemen waarin een bedrijf noodgedwongen haar merknaam wijzigde om zo niet langer geassocieerd te worden met een negatieve gebeurtenis. Denk aan Tata Motors dat in 2016 kort na de introductie van haar nieuwste model auto de naam wijzigde van Zica naar Tiago. Het Zikavirus gooide namelijk roet in het eten. Tata Motors maakte overigens van de nood een deugd door via de hashtag #FantasticoNameHunt een nieuwe naam voor zijn hatchback te vinden. Uit maar liefst 37.000 inzendingen kwam Tiago als winnaar uit de bus. Ook de opkomst van terreurbeweging ISIS was voor veel bedrijven reden om hun merknaam aan te passen. Zo veranderde farmaceut en biotechnologiebedrijf Isis Pharmaceuticals bijvoorbeeld met succes haar naam in 2015 in Ionis Pharmaceuticals.

Ik kan alleen maar hopen dat het bier het wint van het virus, zodat we op die mooie zomerse dag met goed gezelschap op het terras (toch) weer van een ijskoud Coronaatje kunnen genieten.

mr. K. Meijer, als advocaat en merkgemachtigde verbonden aan CKH Advocaten en Merkenbureau Registreermijnmerk