VR-game tegen steekgeweld onder jongeren

Algemeen
Wessel, Joey en Jowi vertellen over hun ervaring met messen en de ontwikkeling van de VR-game.
Wessel, Joey en Jowi vertellen over hun ervaring met messen en de ontwikkeling van de VR-game. (Foto: Aangeleverd)

ALKMAAR/HAARLEM - Steekgeweld onder jongeren neemt toe. Het messenbezit ook. Volgens de laatste cijfers van de landelijke politie is het aantal steekincidenten onder minderjarigen in tien jaar tijd verdubbeld. Dit moet stoppen, vindt Rob Hartings, bestuurder van welzijnsorganisatie MEE & de Wering. “En dan het liefst op zo’n manier dat jongeren zelf het besluit nemen hun gedrag te veranderen.”

Joey, één van de ontwikkelaars van de game, wordt geïnterviewd door Hart van Nederland. (Foto: aangeleverd)

Door bewustwording, zonder een ‘preek’ van ouders of politie “want met een vinger wijzen, en zeggen dat je dit maar beter niet kunt doen helpt niet,” zegt Bas Ouwens, jongerenwerker uit Den Helder. Hoe dan wel? “Door aan te sluiten op hun eigen belevingswereld. Gamen.” Jongerenwerk Den Helder ontwikkelde samen met jongeren uit Den Helder, en de bedrijven Games for Health en Improvive, een Virtual Reality-game Re: Action. Met de VR-bril stapt de jongere in een realistische, interactieve ervaringswereld. Hij krijgt te maken met dilemma’s, en laat afhankelijk van zijn keuzes, de situatie wel of niet escaleren. Gevolg is bewustwording van de eigen verantwoordelijkheid, en de ervaring dat er altijd ruimte is om keuzes te maken; zoals het vragen van hulp. Het doel van MEE & de Wering is een bedienmodel te maken waarmee gastlessen op scholen verzorgd worden met een uitrol over heel Nederland.

Prototype

MEE & de Wering presenteerde donderdag 9 september het prototype van de game bij Hogeschool Inholland in Haarlem. Beleidsmakers en jongerenwerkers uit Noord- en Zuid-Holland, regionale en landelijke pers waren aanwezig om de game te proberen. David Kooi, wijkmanager Assendelft en Lidy Steenwinkel, projectleider preventie jeugdcriminaliteit van gemeente Zaanstad toonden zich verrast door de innovatieve manier van preventief hulpverlenen. David: “De omgeving is aan te passen aan de gebruiker. Dat vind ik sterk aan de game.” Jurriaan van Rijswijk, oprichter Games for Health vult aan: “het voordeel van het maken van karakters (avatars) die ergens op lijken is dat mensen zich ermee kunnen identificeren. De game is ook echt door en voor jongeren gemaakt, zodat het aansluit op de behoeften en de leefwereld van de jongeren.” 

MEE & de Wering biedt kwetsbare mensen en hun betrokkenen de juiste ondersteuning bij het vinden van oplossingen in de voor hen ontstane problematiek. Meer informatie op www.meewering.nl