Praten over prachtstad Alkmaar: wonen en werken langs het kanaal

Algemeen
Menno Cabooter van project Alkmaars Kanaal.
Menno Cabooter van project Alkmaars Kanaal. (Foto: Rodi Media)

ALKMAAR - Wie over - pak ‘m beet - vijftien jaar met zijn bootje over het Noordhollandsch Kanaal door Alkmaar vaart, ziet een wereld van verschil met de huidige situatie. De komende jaren ontstaan in vijf nieuwe stedelijke gebieden maar liefst 15.000 woningen waar mensen kunnen wonen, werken, sporten en recreëren. Programmadirecteur Menno Cabooter van project Alkmaars Kanaal sprak over de ambitieuze Alkmaarse plannen tijdens PrachtPartnerbijeenkomst van Alkmaar Marketing. De bijeenkomst werd geopend door de nieuwe voorzitter Anja Schouten, burgemeester van Alkmaar. 

 De Alkmaarse burgemeester Anja Schouten opent de bijeenkomst. (Foto: Rodi Media)

“Er staan heel grote dingen te gebeuren in onze stad, maar het gaat in kleine stapjes. Alkmaar wordt steeds aantrekkelijker voor mensen die hier willen wonen en werken. De ontwikkeling van het kanaal past daar goed bij”, zegt Anja Schouten. Programmadirecteur Menno Cabooter neemt vervolgens de bezoekers mee in het toekomstbeeld van Alkmaar, al benadrukt hij dat we nu niet precies weten hoe we er dan voor staan. Vast staat dat er volop binnenstedelijk wordt gebouwd, langs het kanaal. Met Overstad als voorbeeld met de meest concrete plannen. Het nieuwe plein - met fontein en volop groen - voor de Ringersfabriek ziet er fraai uit. De Ringersfabriek zelf wordt op dit moment verbouwd tot woningen met horeca op de begane grond. Naast de fabriek komen appartementencomplexen en verderop verrijst Dockside, waar ooit het Kwakelhuis stond. 

Tekst gaat door onder afbeelding>>


Het groen op het plein voor de Ringersfabriek trekt aandacht van voorbijgangers en bijen.  (Foto’s: Tim van Deudekom)

Gestapelde woningen

Het is het begin van de 2500 geplande woningen in dit deel van de stad dat daarmee voor 50% uit woningen en 50% uit bedrijfsruimte zal bestaan. “Een bestaande meubelzaak kan dus prima blijven bestaan, alleen willen we er wel graag vier tot zes woonlagen boven bouwen”, legt Cabooter uit. “In Overstad en op andere plekken langs het kanaal ontstaat een nieuw soort stad, met niet-traditionele woningen. Gestapeld, in allerlei soorten en maten. Ook komen er op diverse plekken kleine insteekhavens waar bewoners hun bootje kwijt kunnen. De oevers worden brede, groene stroken van zo’n 25 meter breed. Die worden parkachtig ingericht met een goede (fiets)verbinding naar de stad. Als Nautisch Centrum Nicolaas Witsen naar de Boekelermeer verhuist, zien we op de vrijgekomen ruimte ook prachtige mogelijkheden voor woningbouw. Alkmaar heeft straks 30.000 nieuwe inwoners. Die willen niet alleen wonen, maar ook werken, sporten en winkels en musea bezoeken. Daarom groeien de voorzieningen mee.”

Kritisch

De partners van Alkmaar Marketing luisterden aandachtig en stelden kritische vragen. Is er wel een goed stedebouwkundig ontwerp? Waarom worden er geen woningen met tuinen gebouwd en waarom is het niet gelukt om een iconische plek als het politiebureau op het Schermereiland aan te kopen? Cabooter: “Twee jaar geleden heeft de gemeente een poging gedaan het pand aan te kopen, maar dat is helaas niet gelukt. De achterliggende parkeergarage is wel van de gemeente en daar kunnen we wel mee aan de slag.” Het politiebureau - dat voor minstens 15 jaar op de huidige locatie blijft - bleef onderwerp van gesprek. Moeten we niet nu al afspraken maken over na die 15 jaar? Zo ontstonden interessante en belangrijke discussies tussen de gasten die zich allemaal hard maken voor een mooie toekomst van Alkmaar.”