Ondernemersvereniging, politiek en INretail over toekomst centrum Alkmaar

Algemeen
Praten over het dna van Alkmaar.
Praten over het dna van Alkmaar. (Foto: Rodi Media)

ALKMAAR - Hoe ziet de toekomst van de Alkmaarse binnenstad eruit, hoe wil de stad zich profileren en wat is eigenlijk het dna van onze kaasstad? Deze vragen kwamen maandagmiddag aan bod tijdens een ‘rond de tafel’ gesprek van brancheorganisatie INretail en Ondernemersvereniging Alkmaars Bolwerk. Zij gingen samen met lokale politieke partijen en ondernemers in gesprek over de toekomst van het Alkmaarse centrum.

Het gesprek werd gevoerd aan de hand van stellingen en vragen. Wat leggen de partijen op tafel en waar zetten ze op in als het om de binnenstad gaat? De capaciteit van de Singelgarage verdubbelen, vindt Gosse Postma van het CDA. “Er komen immers duizend woningen in het centrum bij, waar moeten zij parkeren?” Ook de twee aanwezige ondernemers uit de Oude Stad pleiten voor een betere bereikbaarheid. “We voelen de concurrentie van Heerhugowaard, waar parkeren geen probleem is”, zegt Esther Jansen van Tall People. Is parkeren bij het AZ-stadion en dan op een elektrische fiets het centrum in een optie? Arie Epskamp van de seniorenpartij: “Nee, dat is al lang geprobeerd en werkt niet. Denk ook aan de Alkmaarse senioren die de auto gebruiken om het centrum te bezoeken.” Alle partijen zijn er het wel over eens dat parkeergarage de Karperton hoognodig aangepakt moet worden. Tineke Bouchier van GroenLinks wil vooral meer groen in een autoluw centrum. “Laten we beginnen met een dertigkilometerzone op de Kanaalkade, die uiteindelijk autovrij moet worden om Overstad bij het centrum te betrekken.” Dat levert meteen felle reacties op. “Dat hebben we al eens geprobeerd met eenrichtingsverkeer”, zegt Karin Hiemstra, VVD-lid, ondernemer en voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, regio Alkmaar. “De hele stad liep vast, dus dat is geen goed plan.” De VVD-lijsttrekker vult aan. “We gaan voor kwaliteit, bereikbaarheid en veiligheid. Dat zorgt vanzelf voor gezelligheid.”

Onderscheidende horeca

Over de kwaliteit van het centrum verschillen de meningen. Patrick Van Mil, directeur-bestuurder van het Stedelijk Museum Alkmaar, ziet nog veel ruimte voor verbetering. “Ik mis onderscheidende horeca, zoals een écht goed restaurant, een bijzonder hotel of een congreszaal. En waar kun je even op adem komen na een stadswandeling? Kwalitatief groene verblijfsruimte ontbreekt.” Karin Hiemstra hoort van de gasten in haar restaurant juist dat ‘Alkmaar alles heeft’. Ger Welbers van Alkmaar Marketing en voorzitter van ondernemersvereniging Alkmaars Bolwerk laat weten dat er na de verkiezingen wordt gewerkt aan het dna van Alkmaar. “Wat is Alkmaar of wat wil Alkmaar zijn?” Een denktank met alle stakeholders en een gerenommeerd bureau werken aan een identiteitstraject. Dat moet deze zomer klaar zijn. Welbers: “Alle partijen moeten zich aan die visie conformeren, dat is de enige manier waarop het werkt.” Daar zijn alle aanwezige partijen het mee eens.

Deventer

‘Historie’ zou een keuze voor identiteit kunnen zijn, zegt Paul te Grotenhuis van INretail die Deventer als succesvol voorbeeld noemt. “Daar heeft die stad zo’n tien jaar geleden op ingezet. Dat betaalt zich uit in bezoekersaantallen. De historie van de stad komt in álles terug, niet alleen in de historische evenementen die de stad rijk is. Het is een kwestie van kiezen voor één visie en daar vervolgens aan vasthouden.”