A JE TO op de Cocon.
A JE TO op de Cocon. ((Foto: aangeleverd))

Opening lokaal A Je To in Alkmaar

ALKMAAR - Op Openbare Basisschool De Cocon wordt gewerkt vanuit een duidelijke visie op kind, onderwijs en maatschappij. Er wordt gewerkt volgens het Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Centraal daarbij staat dat de school uitgaat van de verschillen in talent en interesse van kinderen.

De school biedt kinderen een uitnodigende onderwijsleersituatie. Door hen binnen dit proces te stimuleren zullen zij zich bijna automatisch inspannen om op een originele en vindingrijke manier oplossingen voor problemen te bedenken.

De Cocon wil een stapje verder gaan met deze visie. De school vindt het belangrijk dat kinderen hun eigen talenten gaan ontdekken en hieraan kunnen gaan werken. In de huidige maatschappij wordt het probleemoplossend vermogen steeds belangrijker. Het probleemoplossend vermogen is het vermogen om te (h)erkennen dat problemen bestaan en tot een plan kunnen komen om deze problemen op te lossen. Het probleemoplossend vermogen vraagt om vaardigheden als: signaleren, analyseren, oplossingsstrategieën bedenken, creatief denken, doorzetten, samenwerken, proactief zijn, evalueren en reflecteren.

Buurman en Buurman

Daarom is in samenwerking met Cultuur Primair, Anouk Academy en het Samenwerkingsverband PPO-NK het A Je To lokaal geopend. A Je To is een Tsjechische uitspraak, die 'Buurman en Buurman' in hun filmpjes gebruiken, waarvan de letterlijke Nederlandse vertaling 'en dat is het', 'voor elkaar' of 'opgelost' betekent. In dit lokaal leren de kinderen door middel van creatieve opdrachten hun probleemoplossend vermogen en talenten verder te ontwikkelen.

Openbare basisschool De Cocon is gevestigd in de Pater Schiphorststraat 1 in Alkmaar. Zie ook: www.decocon.nl

Ontvang dé nieuwsbrief van Rodi Alkmaar!


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en maak kans op leuke prijzen! Deze worden bekendgemaakt in de nieuwsbrief. Daarnaast ontvang je natuurlijk elke week het belangrijkste nieuws!

* verplicht veld

 

Meer berichten