Leids enkelspoor richting Alphen ongewijzigd

Algemeen
Het ca. 1,8 km lange enkelsporige tracé binnen Leiden vormt  al jaren een “bottleneck” .
Het ca. 1,8 km lange enkelsporige tracé binnen Leiden vormt al jaren een “bottleneck” . (Foto: Yinka Jan Sojinu)

Het stationsgebied rond Leiden Lammenschans, dat gelegen is aan de spoorlijn (Utrecht)-Alphen aan den Rijn-Leiden Centraal, gaat in opdracht van de gemeente Leiden, ProRail en de Provincie Zuid-Holland op termijn aanzienlijk wijzigen. Het 1,8 kilometer lange enkelsporige tracé in Leiden wordt ondanks de verwachte reizigersgroei en de eerdere geschrapte grootschalige RijnGouweLijn (RGL) investeringen de komende jaren niet verdubbeld. Dit volgens Prorail en Marcel van den Eng van de Provincie Zuid-Holland.

Yinka Jan Sojinu

Regio- Het enkelspoor vormt al jaren een bottleneck. De oorzaak van het uitblijven van het dubbelspoor zit hem in de kosten. Met name de in Leiden gelegen enkelsporige draaibrug, ijzeren spoorbrug, het wegviaduct en uiteraard het naastgelegen station Lammenschans drijven de kosten flink op. Bij een spoorverdubbeling zou Leiden Lammenschans vrijwel geheel zou moeten worden herbouwd. De rest van het enkelsporige traject in de richting van Alphen aan den Rijn-(Utrecht Centraal), tussen Hazerswoude-Rijndijk Groenendijk en de ca. 25 km verder op gelegen westelijke zijde van Woerden, geplaagd wordt door “slappere veengrond”.