Brug 1863 teveel cultuurhistorische waarde voor sloop

Algemeen
Brug 1863 ligt er rustig bij, zich van geen kwaad bewust.
Brug 1863 ligt er rustig bij, zich van geen kwaad bewust. ((Foto: Pr))

NIEUW-WEST De brug 1863 op de kruising Anderlechtlaan/Oude Haagseweg wordt gesloopt ten behoeve van de aanleg van de Westangent. De brug wordt als het goed is vervangen door een standaard duiker. Vereniging “De Oeverlanden Blijven!” is het volstrekt niet eens met de sloop en heeft een brief geschreven aan de woordvoerder van de nieuwe wethouder van Amsterdam, Egbert de Vries, en is van plan een zienswijze in te dienen.

De brug heeft cultuurhistorische waarde volgens de vereniging. “De geschiedenis die hieraan vastzit is die van de Riekerpolder uit 1636, toen het Amsterdam en omgeving economisch zeer voor de wind ging en de winsten vaak in inpolderingsprojecten werden gestoken’, vertelt Nico Janen, bestuurslid van de vereniging. “Via het Burgerweeshuis werden gelden hierin geïnvesteerd. Het herinnert aan de Riekermolen die even verderop in de polder stond, tot 1956 en sindsdien aan de Amstel nabij het Kalfje.”

Stelling van Amsterdam

Jansen vervolgt: “Daarnaast herinnert de brug aan de opgang van de auto in de jaren na de Eerste Wereldoorlog, waar Nederland gelukkig buiten gebleven is. Wellicht te danken aan de sterke defensie bijvoorbeeld door de Stelling van Amsterdam uit het begin van de 20ste eeuw. De Militaire drinkwatervoorziening in de Riekerpolder van 1904 maakt daar deel van uit.”

Maakt boos

De Rijksweg 4 komt voort uit het tweede rijkswegenplan van 1927 en is in 1938 voltooid tussen het Aalsmeerplein en het Malieveld. De brug is een typisch bouwwerk uit die tijd en nog steeds solide. “De ambtelijke- en bestuurlijke onwil om dit te willen zien maakt boos, zeker nu uit de toeslagen affaire een gelijke houding blijkt. Waar elders bruggen gerestaureerd worden indien gebreken blijken, wordt hier simpelweg tot sloop besloten en vervanging door een ondergrondse buis. Dat is voor Nieuw West klaarblijkelijk wel voldoende, niet nodig om hieraan geld en aandacht te besteden.”

Stilzwijgend

“Overigens is het plan Westtangent ooit uit de koker van Erik Wiebes voortgekomen uit de tijd dat hij wethouder verkeer was in Amsterdam van 2010 tot 2014, toen hij staatssecretaris werd bij financiën”, weet Jansen. “Aanvankelijk zou er niets veranderen aan de busbaan op de Oude Haagseweg, maar gaandeweg zijn stilzwijgend de plannen steeds ambitieuzer geworden. Nu wordt 80 miljoen besteed aan het stuk tussen de Anderlechtlaan en Schiphol. Inmiddels is de vervoerswaarde, mede door de corona-crisis, zeer sterk gedaald. Maar weinig reizigers vanuit Amsterdam-West hebben nog de bestemming Schiphol. De Westtangent heeft overigens invloed op het gehele ov in Nieuw West waar tientallen bushaltes verdwenen zijn en een aantal lijnen beperkt of opgeheven.”

Brug behouden

In het voorstel van de Vereniging “De Oeverlanden Blijven!” wordt de brug behouden en wordt het busverkeer over dezelfde noordelijke rijbanen afgewikkeld als het bestemmingsverkeer dat hier is. Dan ontstaat ruimte op de huidige busbaan voor parkeren van bezoekers aan de oeverlanden, met een bijbehorend tarief als verdienmodel voor beheer en onderhoud van het gebied. Hiermee worden beide functies, entree Oeverlanden en busverkeer, op een mooie manier gecombineerd met behoud van brug 1863 die nog vele jaren dienst kan doen.”

Geen sloop

De vereniging zich gericht tot de nieuwe wethouder, maar er is nog geen contact. De verenging hoopt dat het stadsdeelbestuur van Nieuw-West geen vergunning voor sloop afgeeft en belangen van bewoners en bezoekers voor beleving van heden en verleden verdedigen tegen de Stopera.

Oud, maar wel waardevol.