Online bijeenkomst over de verkeersproblematiek Sloterweg

Algemeen
De Sloterweg lijkt op de foto een veilige weg, maar er rijdt teveel verkeer en daardoor ontstaan er gevaarlijke situaties.
De Sloterweg lijkt op de foto een veilige weg, maar er rijdt teveel verkeer en daardoor ontstaan er gevaarlijke situaties. ((Foto: René Kater))

NIEUW-WEST - De gemeente Amsterdam organiseert donderdag 22 april een online bijeenkomst over het verkeersveiliger maken van de Sloterweg West door het flink verminderen van het aantal motorvoertuigen per dag. De gemeente heeft verschillende oplossingen onderzocht die voor minder motorvoertuigen op de Sloterweg West zorgen. Als er minder auto’s op deze weg rijden, betekent dit dat auto’s een andere route volgen. Dit zogenaamde waterbedeffect heeft de gemeente in beeld gebracht, zodat tijdens de bijeenkomst kan worden laten zien waar de auto’s naar toe gaan en hoe druk het daar dan wordt.

Het doel van de bijeenkomst is om inzicht te geven in de verkeerskundige analyses en om na te gaan of de gemeente compleet is in de onderzochte oplossingen en waterbedeffecten.

Gevaarlijke situaties

De Sloterweg is niet geschikt voor zo’n 15.000 motorvoertuigen die er elke dag rijden. Door het vele verkeer ontstaan er gevaarlijke situaties en de leefbaarheid staat onder druk. Vandaar dat de gemeente van plan is om er een leefbare en veilige straat van te maken vooral voor fietsers en voetgangers. Het aantal motorvoertuigen moet daarom flink omlaag, maar wel zodanig dat er geen knelpunten of onveilige situaties op andere plekken ontstaan.

Startsein

Afgelopen najaar heeft de wethouder Verkeer met een startnotitie het startsein gegeven om de verkeersveiligheid en leefbaarheid van de Sloterweg te verbeteren. Daarin wordt voorgesteld om de verkeersdruk met camera’s in Sloten en Nieuw Sloten te verminderen. Alleen inwoners van deze wijken mogen de camera’s dan passeren. Ander verkeer wordt dan gestuurd om vooral via de hoofdwegen te gaan rijden.

Voorstel

Er zijn heel veel reacties en vragen van bewoners gekomen. Vandaar dat de gemeente naast dit voorstel ook andere mogelijkheden heeft onderzocht, om een transparante keuze te maken. Ook is besloten om extra consultatie hierover te houden en daarbij, naast Sloten en Nieuw Sloten, omliggende buurten zoals De Aker, Osdorp en Badhoevedorp te betrekken. Het is de bedoeling om bewoners van deze buurten extra inzicht te geven in de verkeerskundige analyses en om na te gaan of de gemeente compleet is in de onderzochte oplossingen en waterbedeffecten.

Consultatie

Na de consultatie gaat de gemeente aan de slag met de Nota van Uitgangspunten. Daarin zijn verkeerskundige onderzoeken opgenomen en beoordeeld op haalbaarheid en wordt een voorstel gedaan hoe de verkeersdrukte wordt verminderd. In deze nota worden ook de effecten op het omliggende wegennet aangegeven en waar nodig doet de gemeente voorstellen voor aanvullende verkeersmaatregelen.

Inspreken

Bewoners kunnen op de conceptversie inspreken. De inspraakperiode wordt na de zomer verwacht en duurt zes weken. Na alle reacties volgt een definitieve nota die wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

Voor meer informatie amsterdam.nl/sloterweg.