Plan voor verkeersveiligheid Sloterweg niet zo maar klaar

Algemeen
De Oude Haagseweg zou beter kunnen benut voor verkeer.
De Oude Haagseweg zou beter kunnen benut voor verkeer. (Foto: )

NIEUW-WEST – Als er geen corona was geweest, zou de burgerzaal van het stadsdeelkantoor tijdens de bijeenkomst over de Sloterweg overvol zijn geweest met bewoners. Tijdens de online-bijeenkomst over de plannen, die de gemeente Amsterdam heeft voor de Sloterweg, haakten tientallen inwoners van Nieuw-West en Badhoevedorp aan. Er werden dan ook drie keer zoveel vragen gesteld die tijdens de presentatie van elf varianten voor de Sloterweg naar boven borrelden. Lang niet iedereen kreeg die avond antwoord, later wel werd beloofd. Het is in ieder geval duidelijk dat bewoners de ontwikkelingen van de Sloterweg en omgeving kritisch volgen en van zich laten horen.

Er is van februari tot en met april aanvullend onderzoek gedaan door de gemeente om te bekijken wat de beste oplossing zou zijn om de verkeersveiligheid van de Sloterweg te verbeteren. Dat is met behulp van het Amsterdams verkeersmodel (VMA) gebeurd. Dat is een hulpmiddel om op basis van de huidige kennis over de toekomst een beeld te krijgen van de toekomstige verkeersstromen van auto’s, fietsen en openbaar vervoer.

Verkeersstromen

Het verkeersmodel bestaat uit twee delen: het berekenen van de huidige verkeersstromen en die van toekomstige verkeersstromen. In het eerste deel wordt gekeken hoe het verkeer in het algemeen beweegt, zoals de hoeveelheid verplaatsingen op een dag, met welke reden, met welk vervoermiddel en op welk tijdstip. Dat wordt gecombineerd met verkeerstellingen. Aan de hand daarvan kunnen in elk gebied van Amsterdam verkeersstromen worden berekend.

Het beeld van de toekomstige verkeersstromen wordt bepaald door de kennis die er nu is over plannen voor woningbouw, werkgelegenheid, wijziging in de infrastructuur en dienstregelingen en verandering in economie en beleid. Als het beeld over het toekomstige verkeer helder is, kan er ook worden gekeken wat er gebeurt als er iets wordt gewijzigd in de infrastructuur, zoals het afsluiten van een weg. In het model bepaalt elke autorijder met behulp van een soort navigatiesysteem een nieuwe route. Deze zogenaamd nieuwe routes bij elkaar genomen, zorgen voor een nieuw verkeersbeeld. Daaruit kan worden opgemaakt waar het drukker of rustiger wordt en of er knelpunten ontstaan.

Verkeersveiligheid

De verkeersintensiteit op de Sloterweg is dan ook niet een op zichzelf staand probleem. Dagelijks gaan er meer dan 15.000 motorvoertuigen over deze en dat is teveel om de verkeersveiligheid te waarborgen. Als er niets wordt gedaan stijgt het aantal snel naar 16.200. De weg is vooral voor fietsers onveilig. Tijdelijke lapmiddelen zoals drempels zorgen niet voor verbetering, vindt het merendeel van bewoners dat verdeeld is. Immers elke buurt heeft weer zo zijn eigen belang. Maatregelen op de Sloterweg hebben onherroepelijk effect op de omliggende wegen en buurten.

Dat is dan ook meteen de ingewikkelde opdracht voor de gemeente: een plan maken tot ieders tevredenheid. Dat dat niet gaat lukken werd tijdens de bijeenkomst al snel duidelijk. Voor geen enkele variant krijgt de gemeente honderd procent de handen op elkaar. Elke maatregel op de Sloterweg, betekent dat een andere buurt weer meer verkeer langs de deur krijgt.

Varianten

De gemeente heeft elf varianten onderzocht:.

Variant 1: twee keer en knip (een afsluiting door middel van intelligente cameratoezicht, red.) op de Sloterweg en één keer op de Anderlechtlaan.

Variant 2: twee keer een knip op de Sloterweg en twee keer op de Laan van Vlaanderen.

Variant 3: twee keer een knip op de Sloterweg en regulering van de verkeerslichten op de Laan van Vlaanderen.

Variant 4: twee keer een knip op de Sloterweg en twee keer op de Laan van Vlaanderen en een afslagverbod rotonde B. Powellweg.

Variant 5: 30 kilometer per uur op de Sloterweg vanaf Sloterweg west tot Vrije Geer.

Variant 6: 30 kilometer per uur op de Sloterweg west tot Vrije Geer en Laan van Vlaanderen west.

Variant 7: Eenrichtingsverkeer op Sloterweg west tot en met Vrije Geer, van west naar oost.

Variant 8: Eenrichtingsverkeer op Sloterweg west tot en met Vrije Geer van oost naar west.

Variant 9: 30 kilometer per uur op de Sloterweg west tot Vrije Geer en een knip op de Anderlechtlaan zuid.

Variant 10: 30 kilometer per uur op de Sloterweg west en een knip op de Sloterbrug.

Variant 11: Knip op de Sloterweg west en 30 kilometer per uur op de Laan van Vlaanderen en Anderlechtlaan.

Voorkeur

Alleen de varianten één tot en met vier zorgen voor een reductie van het verkeer tot zesduizend voertuigen per dag. De rest van de varianten voldoet daar niet aan. Dat zou kunnen betekenen dat de gemeente een voorkeur

zou hebben voor één van deze vier. Toch is de gemeente ervan overtuigd dat geen van deze varianten zaligmakend is. Omwonenden ook niet, dat werd al meteen duidelijk tijdens het vragenhalfuurtje.

Variant 4 heeft volgens de berekeningen nog het meeste effect op de Sloterweg waarin de weg wordt geknipt met camera´s op de Laan van Vlaanderen en de Baden Powellweg. Dit was de voorkeursvariant zoals opgenomen in de startnotitie. Het effect van de maatregelen van deze variant is dat Sloten en Nieuw Sloten worden ontlast. De Baden Powellweg wordt rustiger omdat via die route Badhoevedorp niet meer mogelijk is. In deze variant wordt het autoverkeer naar de randen, Johan Huizingalaan en de Plesmanlaan, geleid. De varianten waarbij de norm van 6000 motorvoertuigen per dag op de Sloterweg west niet wordt gehaald, zijn eigenlijk al niet geschikt.

Geen verbinding

Variant 10 zorgt er bijvoorbeeld voor dat de Sloterweg wordt afgesloten zodat er geen verbinding meer is tussen Badhoevedorp en Sloten. Het verkeer moet dan langs de S106. Deze variant heeft impact tussen twee gebieden die grote sociale interactie hebben en waarvoor dan niet veel alternatieven zijn. De Sloterbrug is een belangrijke factor tussen 2 gebieden.

Er kwamen veel vragen uit verschillende delen van de wijk. Waarom is bijvoorbeeld niet gekeken of fietsers via een vrij liggend fietspad naar sportpark Sloten kunnen. Is er gedacht aan het effect wanneer de Sloterburg wordt verbreed. De maatregelen worden bekeken op de Sloterweg maar waarom wordt er niet gekeken naar de aanvoer vanaf de S106 en de Lelylaan. Bewoners zijn bang voor de bereikbaarheid van voorzieningen. Maar daar worden alle varianten nog op getoetst. Ondernemers zijn nog niet betrokken geweest. Welke invloed heeft eenrichting op snelheid van auto’s, want eenrichtingsverkeer is juist een extra grote uitdaging om hard te gaan rijden. Waarom kan de busbaan van de Oude Haagseweg niet worden open gesteld voor verkeer? En hoe past een plan voor de Sloterweg in het overkoepelende mobiliteitsplan Nieuw-West?

Procedure

De gemeente heeft nog geen voorkeursvariant, er zijn wel vier varianten die de beste mogelijkheden lijken te hebben die tot een oplossingen leiden. In ieder geval zit de oplossing niet in één van de varianten. Dat heeft de gemeente ingecalculeerd, want een nog te ontwikkelen variant 12 met de inbreng van bewoners van diverse buurten zou dat misschien wèl kunnen zijn. In ieder geval heeft de gemeente een tas vol met huiswerk meegenomen waar misschien wel goede ideeën bij zitten. Daarbij komt dat de gemeente Haarlemmermeer ook betrokken wordt.

De procedure verder is als volgt: tot de zomervakantie wordt de Nota van uitgangspunten uitgewerkt, die na de zomervakantie voor inspraak ligt. Eind dit jaar neemt de gemeenteraad een besluit over de definitieve Nota van Uitganspunten. Meer informatie over het plan is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/projecten/sloterweg/.

Meepraten

Meepraten over dit onderwerp kan in Westerpost. Stuur je reactie naar: redactie@westerpost.nl, Facebook Rodi Haarlemmermeer of Westerpost.

De Vlaardingenlaan staat op de nominatie om drukker te worden.
Als de Osdorperbrug wordt verbreed, hoe druk wordt het op dan op dat punt.