Nog één rondje inspreken voor variant 2a Sloterweg-West

Algemeen
De Sloterweg ligt er doorgaans zo vredig bij, maar speelt de hoofdrol in het verkeer in de wijde omtrek.
De Sloterweg ligt er doorgaans zo vredig bij, maar speelt de hoofdrol in het verkeer in de wijde omtrek. (Foto: René Kater)

NIEUW-WEST/BADHOEVEDORP – De kans is groot dat de Sloterweg-West binnenkort inderdaad toch wordt afgesloten voor doorgaand verkeer en passeren alleen bewoners van de Sloterweg, Ditlaar en de Vrije Geer, straks kosteloos de daarvoor aangebrachte handhavingscamera’s, daar waar anderen een boete oplopen. Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met de nota van uitgangspunten Sloterweg-West verkeersveilig. Deze wordt samen met de nota van beantwoording ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden, die op 26 januari gaat beslissen. Bewoners, bedrijven en organisaties krijgen nog één keer de gelegenheid om in te spreken: dinsdag 18 januari om 17.00 uur bij de raadscommissie Mobiliteit Luchtkwaliteit en Water (MLW).

De weg heeft per dag zo’n 15.000 auto’s te verwerken vanuit de buurt, het stadsdeel Nieuw-West en uit Badhoevedorp. En daar is hij niet op gebouwd. Dat er een oplossing moet komen, staat voor het overgrote deel van belanghebbenden buiten kijf, maar wel eentje die de pijn verdeelt en niet slechts een handjevol bewoners ontziet, zo luidt de boodschap die tijdens de vele discussies naar boven komt. Een oplossing die de pijn verdeelt en niet slechts een handjevol bewoners ontziet

Voorkeur

Van de 12 varianten die een oplossing zouden kunnen bieden, heeft het college de voorkeur voor 2A; vier knips (verbod in te rijden door middel van cameratoezicht) op de Sloterweg West, Sloterweg Oost, Laan van Vlaanderen West, Laan van Vlaanderen Oost, met een maximumsnelheid van 30 km per uur op de Sloterweg West, Langsom en Plesmanlaan tot aan rotonde Baden Powellweg. 

Dat betekent dat bewoners aan de Sloterweg dan nog zo’n 500 auto’s per dag langs krijgen, een flinke reductie van zo’n 14.500.

Omgeving

Er is veel over de Sloterweg gezegd en geschreven. Het houdt de gemoederen al tijden bezig. Felle discussies op Facebook, bijeenkomsten op het stadsdeelkantoor, en nu lijkt er dus duidelijkheid te komen door de voorkeur van het college. Maar wat gebeurt er met de omgeving van de Sloterweg wanneer variant 2a inderdaad voor de gemeente Amsterdam de oplossing lijkt? Bedrijven op de Sloterweg, Winkelcentrum Nieuw Sloten, de gemeente Haarlemmermeer, hockeyvereniging Xenios en heel veel bewonersgroepen hebben hun voorkeur gegeven voor variant 11: aanpassingen aan de kruising Laan van Vlaanderen-West/Plesmanlaan en een noodzakelijke aanpassing aan de kruising Laan van Vlaanderen-Oost/Anderlechtlaan. Een nieuw aan te leggen extra linksaf-vak van de Laan van Vlaanderen-Oost naar de Anderlechtlaan die dan ten koste gaat van één boom op de Laan van Vlaanderen-Oost.

Verdeeld

Deze variant zou er voor zorgen dat de pijn van een verkeersmaatregel wordt verdeeld over de hele buurt en niet alleen bewoners van de Sloterweg-West worden ontzien. Ook de Centrale Verkeerscommissie (CVC) van de gemeente Amsterdam is niet zeker over variant 2a en sluit variant 11 niet uit. Ook al heeft de commissie positief geadviseerd over de Nota van Uitgangspunten (NvU). “De CVC erkent dat iets moet gebeuren ten aanzien van de problematiek op de Sloterweg. Wat betreft de omvang van de maatregelen voorgesteld in variant 2A, bestaan binnen de commissie wel twijfels. Het project kan overwegen te starten met variant 11 en dan de effecten te meten. Dit geeft de CVC mee als optie in de NvU”, zo luidt het advies. En: “De uitgangspunten van de NvU helder formuleren en een variantenstudie uitvoeren, zo ontstaan expliciete maatregelen. Inhoudelijk dus de te nemen maatregelen explicieter noemen.”

Inspreken

Het is aan de gemeenteraad om hierover te beslissen. Vooraf aan de vergadering kunnen raadsleden nog rekenen op flinke tegenstand van variant 2a tijdens de insprekers-avond op dinsdag 18 januari bij de commissie MLW, de ‘laatste kans voor bewoners om in te spreken’. Aanmelden hiervoor kan via https://formulier.amsterdam.nl/mail/bestuur/inspreken-mlw/. Donderdag 20 januari vergadert de commissie MLW, woensdag 26 januari neemt de gemeenteraad een besluit.