Amsterdammers Voor Elkaar succesvol

Algemeen
Afbeelding
(Foto: aangeleverd)

AMSTERDAM - In deze roerige tijden kunnen sommige mensen een beetje hulp of een luisterend oor goed gebruiken. Gelukkig zijn er ontzettend veel lieve Amsterdammers die juist nu graag iets voor anderen doen. Maar hoe breng je de hulpvrager in contact met de vrijwilliger die wil helpen? Dat lukt via de website voorelkaarinamsterdam.nl en telefoonnummer 020-7670031.  Het is het stedelijk initiatief van de samenwerkende sociale organisaties om de matches tussen vraag en aanbod in de Amsterdamse buurten tot stand te brengen.

"Via de centrale aanmelding (telefonisch en digitaal) zijn er in tien dagen tijd: al meer dan 3500 Amsterdammers die zich hebben gemeld om te helpen; al meer dan 500 Amsterdammers die thuis zitten hebben om hulp of een luisterend oor gevraagd. Dat aantal stijgt met de dag. Overigens staan deze aantallen nog los van de hulpvragen die rechtstreeks binnenkomen bij de organisaties waar we mee samenwerken. En nu er flyers huis aan huis, via winkels en apotheken verspreid zijn en er deze week advertenties in huis-aan-huisbladen staan, melden zich ook de Amsterdammers die niet digitaal zijn", aldus een woordvoerder namens Voor Elkaar in Amsterdam..

"Om hulp vragen kan lastig zijn. Trots, schaamte of bescheidenheid zitten soms in de weg. Terwijl het enorm fijn kan zijn om je verhaal kwijt te kunnen. Zeker als je alleen thuis zit. Voor ouderen en degenen die in risicogroepen vallen is afstand houden nog belangrijker dan voor andere Amsterdammers. De media kunnen helpen drempels weg te nemen door te berichten. Want er staan dus duizenden Amsterdammers voor hen klaar om te helpen of om telefonisch een praatje te maken."

Monique de Vries is directeur van Combiwel Buurtwerk, een van de vele samenwerkende organisaties: “Amsterdamse organisaties bieden al jaar en dag praktische hulp. We doen dit met onze vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties in de buurt. We merken nu dat er door het coronavirus extra behoefte aan is. Mensen zitten thuis met vragen en voelen zich onzeker. En de - soms toch al schaarse - sociale contacten lopen terug. Eenzaamheid neemt toe. Tegelijkertijd merken we dat Amsterdammers zich juist nu extra in willen zetten. Daarom hebben we samen besloten om onze hulpdiensten te verstevigen en 1 centraal nummer aan te bieden waar mensen terecht kunnen. Dan kunnen nog meer Amsterdammers gebruik maken van de diensten die de buurt biedt.”