Lijnenspel van krijt op NDSM-werf

Cultuur
Ilke Gers die haar markeringen maakt met krijt.
Ilke Gers die haar markeringen maakt met krijt. Foto: Michiel De Cleene

NOORD - Ilke Gers presenteert uniek tijdelijk werk op NDSM-werf: Desire Lines’. De Nieuw-Zeelandse kunstenaar Gers (1981) woonachtig in Rotterdam maakt installaties, performances en publicaties waarin beweging, gedrag, sociale en ruimtelijke condities een rol spelen.

Ze omschrijft haar werkwijze als ‘site-sensitief’ in plaats van site-specifiek, waarbij het bij de Nieuw-Zeelandse van belang is hoe een ruimte aanvoelt, welk gedrag een ruimte bepaalt en vormt. De aandacht gaat naar het poreuze aspect ervan. Naar elementen waarvan je je op het eerste gezicht misschien niet bewust bent. Ilke Gers: “Als voorbereiding breng ik tijd door in de omgeving om er vertrouwd mee te raken, en te zien hoe het gebruikt wordt en hoe voetgangers, auto’s en fietsen zich bewegen en reageren op deze echt grote, uitgestrekte ruimte. Daarbij houd ik ook rekening met de architectuur, de geschiedenis van de ruimte en de openbare infrastructuur die er al is.”

Eén van de minst blijvende materialen heeft haar voorkeur: krijt. Een grondstof om tijdelijke markeringen te maken voor onder meer sportvelden. De voormalige tennisprof werd naast haar fascinatie voor spelregels en belijning op sportvelden gevormd door haar verblijf en studie in Nederland (Werkplaats Typografie en Jan van Eyck). In Nederland vielen Ilke Gers de tekens en taal in de publieke ruimte op in de vorm van (verkeers)regels en wetten door tekst en wegmarkeringen. De openbare ruimte lijkt hier volledig in kaart gebracht, gestructureerd, gedefinieerd en bijgevolg gecontroleerd te zijn. Hiermee bepaalt de wijze waarop de omgeving gestructureerd wordt voor een groot deel wat voor gedrag er in de openbare ruimte ontstaat. Heeft de huidige tijd haar zicht op het gedrag en gebruik van de openbare ruimte veranderd?

Stichting NDSM-werf vroeg Gers om tijdelijk in te grijpen in de openbare ruimte van de NDSM-werf waar deze structuur van regels en wetten juist grotendeels ontbreekt. De kunstenaar bekeek op voorhand uitgebreid de openbare ruimte van NDSM-werf om te zien welk gedrag, gebruik en handelingen er plaatsvinden. “De krijtmarkeringen die ik zal maken registreren de beweging en het gedrag van het publiek door de ruimte, terwijl ze ook invloed hebben op de manier waarop mensen zich rondom de markeringen bewegen”, vertelt Gers.

Het werk is vanaf 3 september te zien tot wanneer het krijtwerk vanzelf weer verdwenen is om en nabij het ‘plein’ voor de NDSM-loods.