Kunstbende zet in op community building

Algemeen
Campagne om deel te nemen aan de Kunstbende.
Campagne om deel te nemen aan de Kunstbende. Foto: aangeleverd

AMSTERDAM - Jongeren van 13 tot en met 18 jaar kunnen zich vanaf nu aanmelden voor Kunstbende 2021. De focus van Kunstbende ligt meer dan ooit bij community building. Daarom heeft Kunstbende het traject uitgebreid met events waarbij jonge makers elkaar én gevestigde makers ontmoeten.

Door in te zetten op community building wil Kunstbende een ‘KLUB’ zijn waar je bij wil horen. Een community waarbij iedere jongere zijn eigenheid kan laten zien of stem kan laten horen. Een community waarin het niet draait om perfect zijn, maar om jezelf zijn. Een community waar creatief talent ruim vertegenwoordigd is en waar humor, het uitzonderlijke, de gezamenlijkheid en verbeelding geroemd worden. De jongeren die aan Kunstbende meedoen, vormen een grote kweekvijver voor het talent in Nederland. Om deze kweekvijver te verbreden, richt Kunstbende zich de komende jaren samen met de Rabobank op het vergroten van de instroom van 13-jarige makers bij de KLUB. Zo breidt Kunstbende de take-overs van middelbare scholen de komende jaren uit; dit zijn laagdrempelige events voor brugklassers waarbij ze via een dansworkshop kennismaken met Kunstbende. Op deze manier worden nog meer jongeren gestimuleerd eruit te halen wie erin zit.

Via kunstbende.nl kan elke jongere van 13 tot en met 18 jaar zich inschrijven in de categorieën Dans. DJ, Expo, Fashion, Film, Influencer, Muziek, Taal of Theater en meedoen aan workshops. Via voorrondes door het hele land stromen de beste acts door naar de finale. Daarna worden de nummers één een jaar lang door een persoonlijke coach klaargestoomd voor een optreden op een groots podium, van Mysteryland tot Oerol. Binnen dit traject wordt meer ruimte gecreëerd voor de ontmoeting tussen jonge en gevestigde makers uit de creatieve en culturele industrie, als ook tussen jonge makers onderling. In 2021 staan er nieuwe events op het menu: van Trips naar mainstages tot de netwerkdag Meet the Industry. Ook vergroot Kunstbende zijn pool van jongerenambassadeurs; dit zijn enthousiaste oud-deelnemers die in elke provincie verbinding leggen met nieuwe jonge makers.

Kunstbende wordt mede mogelijk gemaakt door Rabobank, Fonds voor Cultuurparticipatie, ArtEZ University of the Arts en diverse andere sponsors en partners. Veel artiesten hebben hun eerste stappen gezet bij Kunstbende, zoals Nielson, Kalvijn en Martin Garrix.