Bouwstop metrostation Sixhaven valt in goede aarde bij stadsdeelcommissie

Algemeen
Metrostation Sixhaven gaat in de ijskast.
Metrostation Sixhaven gaat in de ijskast. (Foto: Pixabay.com)

NOORD - Het besluit van B&W om het metrostation Sixhaven in de ijskast te zetten kan op goedkeuring rekenen van de stadsdeelcommissie. Groen gaat immers vóór steen.

door Tom Tossijn

Het was vorig jaar slechts een kwestie van tijd voordat de gemeente zou beginnen met het aanleggen van het nieuwe station. Dit temeer omdat er bij de bouw van de metro al ruimte voor de perrons was gereserveerd. Die aanleg was toen ook nodig: de metro en dus het station moesten de toen nog bomvolle ponten ontlasten. Bezoekers van publiekstrekkers naast het station - Tolhuistuin, hotels Clink en Maritim, EYE Filmmuseum, Hyperion Lyceum en ADAM Toren, plus de bewoners van Overhoeks en IJplein - zouden intensief gebruik maken van dit station. Daarmee zou alsnog worden goedgemaakt wat men bij de aanleg destijds vergeten was: een metrostation aan het IJ vlakbij de nieuwe skyline en groeiwijken van Noord.

IJskast

Niets van dit alles. Afgelopen week bleek dat dit stukje van de metrolijn er bekaaid zal afkomen: B&W hebben het nieuwe metrostation in de ijskast gezet door ‘voorlopig’ geen besluit te nemen over de bouw. Daar zijn volgens het college diverse redenen voor. Allereerst de grotere pontveren die zijn ingezet en vaker varen: die halen volgens het college de grootste druk van de ketel. In 2022 zal de nieuwe voetgangersbrug over het Noordhollandsch Kanaal in gebruik worden genomen. Het IJpleinveer wordt verlegd en gaat rechtdoor het IJ over en zal ook vaker varen. En, ook niet onbelangrijk: de kosten voor de bouw van het metrostation Sixhaven blijken een stuk hoger te liggen dan de ramingen in 2017. Het gebied rond de Sixhaven kan daarom beter voorlopig groen blijven, vindt het College van B&W. Mocht er ooit alsnog een besluit vallen, dan wordt opnieuw gekeken naar de inrichting van het gebied.

Prettig verrast

De stadsdeelcommissieleden in het gebied Oud Noord (waar de Sixhaven onder valt) zijn prettig verrast over het besluit. Zo vindt Nicoline van der Torre (GroenLinks) dat het pleidooi van de stadsdeelcommissie voor groen in plaats van nieuwbouw nu goed is opgevolgd door B&W. “Vorig jaar vonden we, en dat blijven we vinden, dat vooral groen in het Sixhavengebied ontwikkeld moest worden. Een extra metrostation trekt alleen maar meer bedrijven en woningen aan. En nieuwe woon- en bedrijfsgebouwen zijn er inmiddels al genoeg langs de noordelijke IJ-oever”, aldus Van der Torre. Haar collega Margo Andriessen (D66) volgt dezelfde argumentatie met nóg een argument: “De door commissie D’Hooghe voorgestelde voetgangerstunnel tussen CS en Noord voorziet al heel ruimschoots in de behoefte aan een vaste verbinding. Daar hoeft niet nog een voetgangersverbinding bij. We hebben van begin af aan als stadsdeelcommissie gezegd: bespaar ons een metrostation dat niets toevoegt aan de verbinding tussen Noord en Centrum.” En tenslotte Canan Uyar (PvdA) is ook goed te spreken over het in de ijskast zetten van het metrostation: “We hebben vorig jaar sterk gepleit voor de verdere ontwikkeling van de groene scheg langs het Noordhollandsch Kanaal. Daar past geen metrostation in dat alleen maar nieuwe bebouwing aantrekt. En de gemeente moet ook fors bezuinigen, dus logisch dat metrostation Sixhaven geen prioriteit heeft.” Daar komt bij dat Noord meer heeft aan zijn beproefde visitekaartje: groen dat vanaf de zuidoever kan worden bewonderd, vindt Uyar: “Een groene Sixhaven is toch een mooie entree van Noord?”

Het vorige week genomen besluit is alweer de derde maatregel van de voorgestelde vijf verbeteringen uit het oorspronkelijke gemeentelijke plan ‘Sprong over het IJ’ die sneuvelt. Javabrug: gaat niet door. Verbinding bij Stenen Hoofd: gaat niet door. En metrostation Sixhaven nu dus ook niet. Wél staan het verbeteren van de pontverbindingen en de voetgangerstunnel tussen Noord en Centraal Station uit het oorspronkelijke plan nog op de agenda. Plus dat er nog meer verbindingen zijn bijgekomen uit het advies van commissie D’Hooghe.