Column

Van Onze stadsdeelbestuurders

Column
Afbeelding
(Foto: Marco Keyzer)

Groene achterkant van de stad

De beslissing om het besluit over metrostation Sixhaven uit te stellen trok veel publiciteit. Dat vind ik best opmerkelijk, want het was oud nieuws. De commissie D’Hooghe heeft immers een uitgebreid advies uitgebracht over de verbindingen over het IJ. Een voetgangerstunnel, zodat er aan de noordzijde een toegang tot het centraal station komt, maakt dat metrostation Sixhaven een stuk minder noodzakelijk is. Het is dus logisch om niet te investeren in dit station. Wel is het van groot belang om te investeren in de andere voorgestelde verbindingen uit het advies, want de ponten gaan de druk en groei van ons stadsdeel de komende jaren niet meer aan kunnen.

Het uitstel van het besluit over het metrostation Sixhaven leek het enige punt uit de Omgevingsvisie te zijn dat op aandacht kon rekenen. Een gemiste kans, want voor Noord staan er veel interessantere bespreekpunten in de visie. Met de omgevingsvisie bepaalt de stad voor de langere termijn welke kant Amsterdam op gaat. De visie, die nog in de gemeenteraad besproken gaat worden, is nu openbaar. Zo wil Amsterdam meerdere kernen ontwikkelen om de druk en drukte beter te spreiden. Het stadsbestuur wil een cultuurgebouw realiseren op het goed bereikbare Buikslotermeerplein en zet in op verdere ontwikkeling van dit gebied. Helaas heb ik hier maar weinig over teruggelezen.

De Noorderlingen hebben via meerdere wegen wel van zich laten horen over de toekomstvisie. En gelukkig maar. Er zijn mensen die vinden dat er te veel wordt gebouwd aan de IJ-oevers. Er wordt ook veel gebouwd in Noord, om te voorzien in de woonbehoefte. Het uitstel van een besluit over metrohalte Sixhaven betekent dat het gebied voorlopig groen blijft. Als groene entree naar de groene Noordhollandsch Kanaalzone. Goed nieuws dus! Een aantal jaren geleden kwamen bewoners van de IJpleinbuurt in verzet tegen de ontwikkelplannen voor het Sixhavengebied. Begrijpelijk, want er gebeurt al veel in deze omgeving. Veranderingen die lang niet altijd als positief worden ervaren. Zo moeten er 6000 woningen worden gebouwd in het Hamerkwartier. Ingrijpend voor de naastgelegen Vogelbuurt en IJpleinbuurt. Fijne buurten met een prachtige historie en ondanks de armoede en andere problematiek, gekenmerkt door sterke sociale netwerken. Mensen zorgen hier voor elkaar.

De oude en nieuwe buurten aan de IJ oevers hebben ook plekken voor rust en ontspanning nodig. Een groene Sixhaven zal niet alleen betekenis hebben voor de aangrenzende buurten. Het gaat veel verder dan dat. Langs het Noordhollandsch Kanaal, vanaf Landelijk Noord richting het IJ, is en wordt het groen een verbinding voor de natuur. Die strook is vaak al prachtig, maar met de aanleg van het dijkpark langs Elzenhagen Zuid wordt de scheg sterker. Een Sixhavenpark draagt daar aan bij. Het Sixhavenpark is dus goed voor de omliggende buurten en het groen, maar ik durf te beweren dat het zelfs goed is voor de hele stad. Noord was de achterkant van de stad, maar de IJ oevers maken onderhand deel uit van de binnenstad. Waar Amsterdammers lang de oversteek amper tot nooit waagden, is de barrière van het IJ de afgelopen jaren allang geslecht. Een groen gebied aan het IJ kan velen veel plezier geven. Laten we van dit gebied dan ook een mooi en niet tijdelijk stadspark maken.

Erna Berends