Gemeente in de startblokken voor bruggen over het IJ

Algemeen
Er wordt gewerkt aan allerlei manieren om de oversteek van het IJ mogelijk te blijven maken.
Er wordt gewerkt aan allerlei manieren om de oversteek van het IJ mogelijk te blijven maken. (Foto: Pixabay)

NOORD - De kogel is door de kerk: Rijk en gemeente Amsterdam hebben elkaar na een paar jaar lang ruziemaken gevonden over de locatie van nieuwe oeververbindingen over en onder het IJ. Eind dit jaar komt er een definitief inrichtingsplan voor het IJ met bruggen en tunnels.

door Tom Tossijn

Gemeente Amsterdam en Rijk hebben onder druk van het advies van commissie D’Hooghe vorige week de strijdbijl begraven over de aanpak van nieuwe oeververbindingen over en onder het IJ. Precies wat de verwachting was toen vorig jaar de commissie in het leven werd geroepen: de overheden moeten stoppen met ruziemaken over de nautische consequenties van bruggen, want anders gebeurt er niets en wordt de stedelijke ontwikkeling van Amsterdam ernstig gehinderd. Nu gaan Rijk, gemeente en overige betrokkenen gebroederlijk samenwerken aan de uitvoering. Alle aanbevelingen van de adviescommissie zijn een leidraad voor de verdere planvorming, heeft de gemeente vorige week besloten.

En die aanbevelingen: dat zijn er nogal wat. Een brug aan de oostkant van het IJ, tussen de Johan van Hasseltweg in Noord en het Azartplein in Oost. Een brug tussen de NSDM-werf in Noord en de zuidelijke Haparandadam aan de westkant van het IJ. Een voetgangerstunnel tussen Noord en Centraal Station. Aanpassing van de Amsterdamsebrug. Doorgaan op de reeds ingeslagen weg van meer pontverbindingen met grotere, duurzamer veerponten en een intensievere dienstregeling. De verplaatsing van de Passenger Terminal naar de Coenhaven, aan het Westerhoofd. Slechts enkele ideeën gaan niet door of worden vooralsnog in de ijskast gezet, zoals het ondergrondse metrostation Sixhaven (die zal minder nodig zijn, zo verwacht de gemeente, door de nieuwe voetgangerstunnel) en de eerder voorgestelde fietsbrug naar de nieuwe Sluisbuurt. Samen met die brug is ook de Javabrug gesneuveld. De aanbevelingen komen tegemoet aan de groei van Noord, Oost en Haven-Stad: in 2030 150.000 nieuwe woningen langs de IJ-oevers en 80.000 tot 100.000 reizigers per dag. Plus nog eens veel meer bezoekers van uitgaanscentra en een groeiend aantal arbeidsplaatsen in dit gebied.

Ed Eringa, adviseur IJ-oeververbindingen voor de gemeente namens de Fietsersbond, is tevreden over de uitkomst. Al zijn er wel een paar dingen die nog wat beter kunnen worden geregeld, vindt hij. “Het is een gemiste kans dat de nieuwe tunnel tussen Noord en Centraal Station alleen voor voetgangers opengesteld zal worden. Alle delen van het IJ hebben vaste fietsverbindingen nodig, ook het centrale deel. Ook zal na opening van de nieuwe Zeesluis de nautische drukte op het IJ toenemen. Dwars oversteken met meer ponten wordt dan nog risicovoller. Er zijn al meerdere aanvaringen geweest.” Eringa is opgelucht over het feit dat alle energie niet meer in onderlinge strijd wordt gestoken, maar in de daadwerkelijke uitvoering van de adviezen van commissie D’Hooghe. “Het is essentieel dat er nu een compleet samenhangend plan ligt en geen verzameling losse onderdelen waaruit overheden vrijblijvend kunnen shoppen.” De gemeente werkt nu hard aan een definitief inrichtingsplan voor het IJ en het Amsterdam-Rijnkanaal binnen de Ring A10. Dit gebeurt samen met de provincie Noord-Holland, vervoerregio Amsterdam, Centraal Nautisch Beheer, Port of Amsterdam en het ministerie. Naar verwachting wordt het plan eind 2021 voorgelegd aan de gemeenteraad en volgt er wederom een inspraakronde voor bewoners, ondernemers en organisaties.