Wandelen door Noord

Aan weerszijden van de A10

Sport
John Jansen van Galen tijdens een van zijn wandeltochten.
John Jansen van Galen tijdens een van zijn wandeltochten. (Foto: Corrie Leenhouts)

NOORD - Amsterdam-Noord, ‘groene stad aan het water’, is, anders dan men vaak meent, een uitgelezen wandelgebied, speciaal in Corona-tijd. John Jansen van Galen, 70 jaar wandelaar, neemt onze lezers ook deze week weer mee op pad.

John Jansen van Galen

Het was een gouden idee om bij de bouw van de A10 als buffer tussen het verkeer en de woonwijken een strook te leggen. Het park bij de helofytenvijvers is populair, maar zeer aan te bevelen is ook de Waalenburgsingel, aan de overzijde van de Beemsterstraat: een oase van rust met hoog opgaand geboomte en, als je geluk hebt, ijsvogels en breedbladige wespenorchis. Wel raast steeds die A10 in je oren, maar een kniesoor die daarop let. Aan het eind van deze idylle willen we doorsteken naar Waterland, recht op de stoere toren van Ransdorp aan.

Maar dan blijkt (zonder enige waarschuwing aan het begin van het fietspad) de brug afgesloten voor het nodige herstel. “Duurt tot augustus!” roepen de bruggenbouwers ons toe. We moeten terugkeren op onze schreden: pech, maar geluk bij ongeluk: het hekje in de heining rond Tuinpark De Molen blijkt dagelijks open voor bezoek en zo kunnen wij dit volkstuincomplex verkennen. Na ruim ‘een eeuw volkstuinieren’ staan de huisjes er pront bij, ultra-keurig, nogal stijfjes. Op een muurtje beeldjes van de Dikke en de Dunne, gezellig samen. In de berm bloeit vogelmelk, verderop dotterbloemen, uitbundig geel. Via die, aangename, omweg bereiken we het fietspad langs de rand van Waterland. In een weide een groot spandoek: ‘Geen winturbines naast volkstuinen. Hier wonen ook mensen!’ Vijf woerden vechten heftig om één vrouwtjes-eend, het is immers paartijd. Aan de overkant van de sloot heeft iemand zich een hut in het riet gebouwd, de toren van Zunderdorp staat, tijdelijk geheel in rood steigerdoek verpakt, aan de horizon. Later zien we links van ons golfers over de groene glooiingen van de Waterlandse Golfclub gaan, rechts van ons is het complex van Only Friends, voor gehandicaptensport. Een man verlaat op krukken de sporthal. Door een ‘faunapassage’, tevens viaduct, lopen we de stad weer in. In een voortuin is iemand, één uur ’s middags, aan het barbecueën. Deze wandeling ook maken?

Routebeschrijving:

Begin- en eindpunt hoek IJdoornlaan / Beemsterstraat. Parkeren in de buurt, OV: GVB-lijn 37, halte Beemsterstraat. Ga bij no 550 de Beemsterstraat in en voor het viaduct rechtsaf wit brugje over (Waalenburgsingel). Volg dit geruime tijd, steek tweemaal een weg over en ga aan het eind linksaf, IJselmeerweg. Bij wegwijzer 4786/29 rechts langs drukke weg. Bij wegwijzer 4786/30 rechts fietspad op, via drie tunneltjes onder de weg door en via hekje links Tuinpark De Molen in*. Ga via steeds lager genummerde huisjes naar parkeerplaats bij huisje nr 1. Toegangsweg Buitengouw volgen, op kruising rechts, brug over, links fietspad (Zunderdorpergouw). Bij wegwijzer 17880/003 linksaf over brug en meteen weer linksaf. Onder viaduct door naar het eindpunt. Lengte: 8 km, duur 1 uur en 50 minuten.

* Als het werk in augustus voltooid is kunt u eventueel doorlopen en over de brug linksaf meteen de Zunderdorpergouw op gaan. Maar dan mist u het (volks)Tuinpark!