Autostadsdeel wordt fietsstadsdeel

Algemeen
Het gebied bij sration Noorderpark.
Het gebied bij sration Noorderpark. (Foto: Wendy Ruittemanz/RM)

NOORD - Van alle stadsdelen van Amsterdam is Noord een van de meest autovriendelijke. In de toekomst moet de fiets het belangrijkste vervoersmiddel worden, blijkt uit plannen van de gemeente.De meimaand is de mobiliteitsmaand in stadsdeel Noord. De afgelopen jaren is gewerkt aan nieuwe plannen voor hoe de Noorderlingen zich in de toekomst door het stadsdeel gaan voortbewegen. Naar verwachting groeit het aantal inwoners in Noord de komende decennia flink. Hoe kan een grote verkeerschaos worden voorkomen? Het stadsdeel buigt zich er deze maand over.

door Peter van Lonkhuyzen

Praten over de mobiliteit van de toekomst is lastig, bleek tijdens de eerste vergadering die de stadsdeelcommissie op woensdag 12 mei aan de plannen besteedde. Die plannen zijn een ‘hoofdlijnenverhaal’, zoals portefeuillehouder Saskia Groenewoud ze noemde. Ze geven de richting aan voor de ontwikkelingen in de toekomst. Maar de keuze voor de richting heeft zo veel gevolgen, dat individuele knelpunten onvermijdelijk onderwerp van discussie worden.

Twee zaken vallen vooral in de plannen op. In de eerste plaats neem de fiets het primaat van de auto over. De afgelopen jaren veranderde de mobiliteit in Noord al. In het van oudsher autogerichte stadsdeel is de tweewieler aan een inhaalslag bezig. De komende jaren wordt het fietspadennetwerk uitgebreid met onder andere betere oostwest-verbindingen langs de IJdoornlaan en de IJ-oever. Mogelijk leidt dat tot de aanleg van een nieuw fietspad van het Hamerkwartier naar de Waterlandse Zeedijk, langs het Vliegenbos en het Rietland.

Wat ook in de plannen opvalt is hoe belangrijk de ‘Van Hasseltknoop’ wordt. Het verkeersplein bij metrostation Noorderpark, waar de Johan van Hasseltweg en Nieuwe Leeuwarderweg elkaar kruisen, wordt de as waar het verkeersnetwerk in Noord grotendeels om draait. Door de zone opnieuw in te richten moet de doorstroming verbeteren. Dat, berekende de gemeente, levert méér winst voor het verkeer op dan de bouw van nieuwe autowegen richting de A10.Bovendien wordt met de plannen gekozen voor ‘kwalitatief Noord’, dat wil zeggen een stadsdeel dat zijn bijzondere landschappelijke kwaliteiten kan behouden. Dat lukt nu eenmaal niet met nieuwe autowegen. Toch hadden de insprekers bij de commissievergadering een punt toen ze stelden dat er weliswaar veel over het fietsverkeer is nagedacht, maar veel minder over de voetgangers. Het moet ook een stadsdeel zijn waar je prettig doorheen wandelt. Het stadsdeel werd opgeroepen daar in zijn advies naar de gemeente extra aandacht voor te vragen.

Uit een enquête bleek overigens dat de Noorderlingen positief zijn over de bereikbaarheid in het stadsdeel. Het openbaar vervoer laat echter nog te wensen over. Een snelle OV-verbinding tussen Noord en Sloterdijk staat in de plannen als een van de eerste concrete maatregelen genoemd. Naar eventuele andere uitbreidingen van de OV-infrastructuur zullen studies worden gedaan. Het Mobiliteitsplan Amsterdam-Noord is via de website van de gemeente in te zien. In de stadsdeelcommissievergadering van 26 mei zal het opnieuw op de agenda staan. De bedoeling is dat het in het najaar door de gemeenteraad wordt vastgesteld. Overigens worden voor de verschillende maatregelen uit het plan aparte participatietrajecten georganiseerd.