Briefwisseling over Voedselbank loopt niet gesmeerd

Algemeen
Voor mensen die gebruik moeten maken van de Voedselbank kunnen de reiskosten een drempel zijn.
Voor mensen die gebruik moeten maken van de Voedselbank kunnen de reiskosten een drempel zijn. (Foto: Pixabay)

NOORD - Hoewel de stadsdeelcommissies onderdeel uitmaken van het Amsterdamse bestuurlijk stelsel, verlopen de onderlinge contacten tussen B&W en stadsdelen niet altijd even vlot. Niels Ras, stadsdeelcommissielid voor D66, moest bijna een jaar wachten op een reactie van wethouder Marjolein Moorman op het door hem opgestelde stadsdeeladvies over de kosten die klanten van de Voedselbank moeten maken om voedselpakketten te halen met het openbaar vervoer.

door Tom Tossijn

Het advies uit Noord was toen, kort gezegd: kan de gemeente iets doen aan de financiële drempel van de reiskosten voor Voedselbankklanten met een wel héél kleine portemonnee? Men is toch niet voor niets afhankelijk van de Voedselbank voor de eerste levensbehoeften? Op het eerste gezicht leek het antwoord van de wethouder heel laat, maar wel goed: voedselpakketten kunnen bij mensen thuisbezorgd worden als er sprake is van fysieke beperkingen. Zo bleek afgelopen woensdag in de stadsdeelcommissie uit haar reactie. Maar om die groep ging het helemaal niet, want daar wordt al voor gezorgd. Juist ging het Ras en de stadsdeelcommissie om de groep burgers die een te hoge financiële drempel ondervindt om met het openbaar vervoer naar de Voedselbank te gaan. Ras verzuchtte dat hij over twee weken maar weer een brief aan de orde gaat stellen – om de wethouder te wijzen op het bestaan van de eerder bedoelde groep klanten van de Voedselbank. Ras: “Ik ben nogal teleurgesteld dat het een jaar duurt en dat de Stopera niet bij machte is een passend antwoord te geven op ons advies. Hopelijk gaat het nu wel goed.”