Noord & Brand

Smaak

Algemeen
Afbeelding
(Foto: aangeleverd)

U kent ze vast, de Blokker-spreuken boordevol levensadvies. Het huis van mijn buurvrouw puilt er van uit, bij mij komen ze de deur niet in. Smaken verschillen. Daarom houd ik ook zo van de vele voortuinen die Noord rijk is. De tuintjes zijn vaak het verlengde van het interieur. Wandelend langs hek en heg blik je naar ‘binnen’ zonder aan gluren schuldig te zijn. Wat een diversiteit, elk zijn eigen universum.

Een ander verhaal wordt het als het gaat om de inrichting van de publieke ruimte, blijkt. Onlangs vond de online-presentatie van het langverwachte mobiliteitsplan plaats. ‘Een belangrijk product (!) voor Noord’, aldus de portefeuillehouder. Het plan werd toegelicht door de bedenkers ervan - jonge mensen op de carrière-ladder. In de stijl die ze hanteren zie je de sporen van hun academische africhting maar ook veel tijdsgeest. Een greep uit het gebruikte jargon: ‘Onze ambitie is een kwalitatief Noord (…)’, ‘Analyses van wat waar landt (…)’, ‘De scoop van het plan (…)’ en ’Sturen op het doel (…)’. Hun rekenmodellen degraderen de burger, een ervaringsdeskundige, tot leek. ‘Maar de cijfers kloppen!’, zeggen ze wijzend op wéér een diagram en wuiven de kritiek weg.

Het is een slordig plan met heel veel haast. Net als bij de windmolens maakt het de burger onzeker over het voortbestaan van zijn geliefde leefomgeving, inclusief natuurrust en ondanks ongelijke stoeptegels. Tussen no-nonsens Noordelingen en de pretentieuze academische aanpak gaapt een groot gat*. Kom uit uw bubbel, plannenmakers! Over smaak valt te twisten - dat is ook onze democratische opdracht.

Simon de Boer

* Vierduizend enquêtes en een eenmalige brainstormsessie blijken de wensen van de gemiddelde Noordeling niet goed weer te geven.