Wandelen door Noord

Landelijk Noord

Algemeen
John Jansen van Galen tijdens een van zijn wandelingen.
John Jansen van Galen tijdens een van zijn wandelingen. (Foto: Corrie Leenhouts)

NOORD - Amsterdam-Noord, ‘groene stad aan het water’, is, anders dan men vaak meent, een uitgelezen wandelgebied, speciaal in Corona-tijd. John Jansen van Galen, 70 jaar wandelaar, neemt onze lezers ook deze week weer mee op pad.

door John Jansen van Galen

Het is nog vroeg in de ochtend als we aan de plas in de polder IJdoorn zitten. De zon spiegelt op de watervlakte waarin kluten statig voortstappen. Grutto’s roepen hun naam, een kiekendief zweeft over de rietkragen waarboven je net het torentje op het Vuurtoreneiland ziet. We drinken koffie, eten een broodje. Ver weg klinkt vaag het geluid van de stad en toch zijn we nog op Amsterdams grondgebied! ‘Mooi plekkie’ heeft iemand geschreven op het hutje van waaruit je de vogelrijkdom kunt gadeslaan. Treffender kan het niet gezegd worden.

We zijn aan komen lopen vanaf Schellingwoude, langs een lange rij woonarken, eigenzinnige koninkrijkjes aan hun eigen steiger. Zwaar beladen aken zwoegen door het IJsselmeer. In Durgerdam wappert het wasgoed aan waslijnen op de dijk. Erachter kleurige houten huizen, voorheen de woningen van vissers. Op een vooruit springende punt bewaakt een kerkje het dorp. In de jachthaven maken schippers hun boten klaar om uit te varen. Daarna gaan we over een smal pad de polder in, niet ver want het is een beschermd vogelreservaat, maar tot de vogelkijkhut mag je lopen.

Dan keren we ons af van het IJsselmeer. Op een parkeerplaats prijkt een bouwsel van roestkleurig staal dat bij nadere inspectie ook een vogelkijkhut is. Je ziet er uit op het Goudriaankanaal waarmee koning Willem I, de grote kanalenbouwer, het IJ met de Zuiderzee wilde verbinden. In de verte zien we het witte torentje van Holysloot. We kuieren op Ransdorp aan, waarvan de stoere, vierkante toren heel Waterland beheerst. Aan zijn voet ligt het dorp te soezen in de ochtendzon. Zie het oude gemeentehuis, het stijlvolle gebouw van de ‘Chr Nat School De Wegwijzer’, de romantische muziekkoepel en leg aan bij hotel De Zwaan (indien geopend: mooi gelegen terras!). Wist u dat zwanen het kenmerk zijn van Noord? Waar elders meestal haantjes de kerktorens bekronen, zijn het hier vaak zwanen.

Op weg naar Zunderdorp slaan we linksaf en gaan over een voetpad door een klein natuurgebied. Druk getierelier en gekwaak van vogels, een man ligt er in het gras van te genieten. Woerden vechten in de sloot om een vrouwtjes-eend, het is per slot van rekening paartijd. Over een bruggetje en een drassig graspad bereiken we door een tunnel de stadsrand weer en dan lopen we over de fraaie Walenburgsingel langs Zuiderzeeweg en Liergouw weer naar de Schellingwouderdijk. ‘Landelijk Noord’: we hebben ervan genoten. Varianten B en D voeren je naar het meest afgelegen dorp van de gemeente Amsterdam: Holysloot, de buitenresidentie van onze burgemeester. De wandeling voert door het wijde Waterland, dat zich om je heen uitstrekt. Soms zie je er rosse grutto’s, soms ook zilverreigers. Loop het dorp even helemaal door, bewonder het uitzicht vanaf het kerktorentje over Waterland, zie het veerbootje naar Zuiderwoude en bekijk in het door Rijkswaterstaat na de watersnood van 1916 gebouwde kerkje (thans woonhuis) de gedenksteen. Psalm 126:3 staat er: ‘die hier bedrukt met trane zaait, zal juichen als hij vruchten maait… enz.’. En vergeet Het (voormalige) Schoolhuis niet, nu ‘drank- en eetlokaal’ met een puike reputatie. Afstanden: hoofdroute 13 km, ruim 3 uur (varianten: route B 19 km!!, ruim 4,5 uur, route C 8 km 2 uur). route D 13 km, ruim 3 uur). Horeca onderweg: De Zwaan Ransdorp, Het Schoolhuis Holysloot. Deze wandeling(en) ook maken?

Routebeschrijving:

Begin- en eindpunt: Landmarkt, Schellingwouderdijk 339. Met OV: GVB-lijn 37, halte Liergouw, over Liergouw naar Schellingwouderdijk. Met uw rug naar de Landmarkt volgt u naar links het voetpad over de dijk. In Durgerdam wordt het een graspad. Helemaal voorbij het dorp rechtsaf door een hek naar de vogelkijkhut, daarna weer terug en aan het eind schuin linksaf omhoog de dijk op. Bij wegwijzer 12025/1 rechtsaf (Durgerdammergouw) Deze weg blijven volgen en in Ransdorp bij wegwijzer 17867/1 rechtsaf het dorp door. Aan het eind linksaf over fietspad en na enige bochten meteen na brug linksaf via hek, voetpad op; natuurgebied het Zwarte Gouw. Aan het eind op fietspad links en op volgende kruising rechtdoor, brugje over. Meteen links graspad, op splitsing rechts en op asfaltweg ook rechts. Op Y-splitsing rechts, aan het eind links. Door tunnel, links Walenburgsingel, aan het eind op IJsselmeerweg links, onder viaduct door en fietspad langs Zuiderzeeweg volgen tot rotonde. Hier rechts Liergouw naar de Schellingwouderdijk. Links is de Landmarkt. Route B: op Durgerdammergouw bij wegwijzer 64123/1 rechtsaf fietspad, op kruising rechtdoor bij ww 17870/1 Bloemendalergouw op, volgende kruising bij ww 64122/1 rechtdoor. Na een rondje Holysloot weer terug via Bloemendalergouw en op de kruising bij ww 64122/1 rechts naar Ransdorp, waar u weer op de hoofdroute bent. Route C (bekorting): terug in Ransdorp linksaf het dorp door, aan het eind rechtsaf Liergouw en doorlopen naar het eindpunt. Route D (bekorting van route B): bij wegwijzer 17867/1 desgewenst even Ransdorp in om het dorp te bezichtigen, dan terug en rechtsaf Liergouw naar het eindpunt van de wandeling. N.B. Wegens werkzaamheden in een aantal paden door Waterland tijdelijk afgesloten: Molenslootpad, Zwartegouw, Weerslootpad. De routebeschrijving houdt daar rekening mee.