Wandelen door Noord

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Corrie Leenhouts)

NOORD - Amsterdam-Noord, ‘groene stad aan het water’, is, anders dan men vaak meent, een uitgelezen wandelgebied, speciaal in Corona-tijd. John Jansen van Galen, 70 jaar wandelaar, neemt onze lezers ook deze week weer mee op pad.

John Jansen van Galen

Het veenweidelandschap van Waterland is van een grote schoonheid, jammer alleen dat er zo weinig wandelpaden zijn. Bovendien kan het pad bij Durgerdam pas in deze laatste, zeventiende route van deze rubriek aan de orde komen, omdat het tussen 15 maart en 15 juni gesloten is vanwege het breidseizoen. Dus nu gauw daarheen! We beginnen in de halflandelijkheid van Noord, aan de rand van Schellingwoude, met een faunapassage onder de A10 door. Ziet u een wezel? Wel zien we een meerkoetje met jongen.

Dan langs de volkstuinparken Tuinwijck en Kweeklust de weidsheid in over een machtig mooi vlonder- en graspad. Verken even een doodlopend paadje naar links en zie de stoere toren van Ransdorp voor u. Om de voetbalvelden van DRC heen - gekrioel van junioren op deze zaterdagmorgen - lopen we naar de kerk van Durgerdam, een ‘waterstaatskerk’, wat wil zeggen: met steun van het Rijk gebouwd. De oude, zeventiende-eeuwse kerk was zo door stormen aangetast dat in 1840 nieuwbouw nodig was, maar bij de nieuwbouw zijn stenen uit dat vroegere gebouw gebruikt, plus de preekstoel, vier eeuwen oud. De beeldengroep Staat van Zijn zegt ons minder. Over de dijk lopen we naar het voormalige raadhuis annex school, op de kop van ‘t land en kijken uit op het Vuurtoreneiland en IJburg. Een Hollandse driekleur wappert aan een waslijn.

Dan keren op onze schreden terug en passeren de oude muziekkoepel. Ooit had je hier bij een oud café wel zo ongeveer het mooiste terras van Nederland, tegen de glooiende dijk aan, met een wijds uitzicht over het IJsselmeer. Helaas is het al jaren in staat van verbouwing en gesloten. Gelukkig wijst een bordje naar een ‘barista’ 400 meter verderop in een bocht van de dijk. En zowaar, die staat er, in een mobiel barretje. “Met trekhaak”, zegt hij. “Een mannetje dus.” En hij staat er iedere dag, behalve bij erbarmelijk weer! Puike koffie.

Over de kruin van de dijk wandelen we door hoog, nat gras (ze mogen hier wel eens maaien!) terug naar Amsterdam. Er is altijd veel te zien: een hunebedje op het strand, een reusachtige roze drijvende zwaan, een floating B&B, de roestige schuit Kapser Ohm, een spandoek: ‘IJmeer niet vogelvrij’. Aan de overzij de fraai gewelfde witte Ennëus Heermabrug, alias de Beha of Cup IJ, en later Zeeburg, nu nog bescheiden, straks tot de hemel reikend. Dichtbij het eindpunt zien we in de berm nog een zwaan met drie pluizige jongen.

Deze wandeling ook maken? Lees hieronder de routebeschrijving.

Routebeschrijving:

Begin- en eindpunt: kruising Liergouw-Zuiderzeeweg. Openbaar vervoer: lijn 37 GVB. Volg Liergouw onder het viaduct door, neem het fietspad rechtsaf, aan het eind linksaf op fietspad, dan eerste voetpad links (vlonders en gras), voor sportvelden graspad links, aan het eind na clubhuis links naar de dijk, daar links tot no. 100. Daarna terug over de dijk, vanaf no 30 via een pad op de dijk. Dit blijven volgen, onder A10 door en dan weer links omhoog naar voetpad. Onder Schellingwouderbrug door en na Landmarkt rechtsaf Liergouw. (NB vlakbij de rotonde kunt u rechts door een houten hek de Schellingwouder ecozone in). Lengte: 1 u 30 min, 6 km. Horeca onderweg: Barista aan de IJmeerdijk.