Nationale Frisse Dranken Onderzoek

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Pixabay)

Nationale Frisse Dranken Onderzoek 

REGIO - Tijdens de coronacrisis zijn Nederlanders bewuster frisse dranken gaan drinken. Drie op de vijf Nederlanders let op de hoeveelheid suiker in frisse dranken. Dat is een derde meer dan een jaar geleden. Een kwart koopt om dezelfde reden kleinere verpakkingen. Dit blijkt het Frisse Dranken onderzoek 2021. Taco Juriaanse, directeur van FWS: ‘De Nederlander is gezonder gaan drinken. Het steeds uitgebreidere aanbod maakt het de consument ook makkelijker bewuste keuzes te maken. Dat doen ze dan ook.’

“De uitkomsten van Het Nationale Frisse Dranken Onderzoek 2021 onderstrepen dat we op de goede weg zijn. Ook in het afgelopen coronajaar zien we dat de Nederlander gemiddeld minder frisdrank is gaan drinken en wat men drinkt is steeds gezonder. Er ligt een verantwoordelijkheid voor de sector zelf om de calorieën te verminderen die via frisse dranken worden ingenomen. Er zit minder suiker in bestaande producten. De meeste nieuwe producten zijn laag in calorieën waardoor consumenten uit een steeds gevarieerde assortiment kunnen kiezen. Tenslotte zijn er kleinere verpakkingen beschikbaar. Daarom zijn deze resultaten bemoedigend en staan we voor de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord.”

Het Nationale Frisse Dranken onderzoek 2021 is een representatief onderzoek dat elke twee jaar in opdracht van FWS wordt uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. FWS is de brancheorganisatie voor de frisdranken-, water-. Sappen- en siropenindustrie in Nederland. “Wij liggen op koers bij het uitvoeren van de afspraken uit het Nationale Preventieakkoord. Al in 2019 zaten we op de reductie van 25% die voor 2020 was afgesproken. Terecht meldt het RIVM in de Voortgangsrapportage Nationaal Preventieakkoord 2020 dat het doel voor minder calorieën in A-merk frisdranken is gehaald. De volgende stap is de 30% reductie in 2025. Ook die gaan we halen”, aldus Juriaanse. 

Het feit dat de frisse drankensector aansprekende resultaten bereikt, wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor verdere verbeteringen. Uit het Nationale Frisse Dranken Onderzoek blijkt dat 45% van de jongeren minder regular frisdrank is gaan drinken en vaker light en zero dan een een jaar geleden. Maar in het algemeen drinken jongere generaties onder andere meer regular frisdrank, limonadesiroop en energiedrank in vergelijking tot de oudere generaties.