Noord & Brand

Reclame

Algemeen
Simon de Boer.
Simon de Boer. (Foto: aangeleverd)

Luister je radio, kijk je YouTube of tv: áltijd wéér die reclame. Overvaren met de pont gaat ook niet zonder, de veren zijn net drijvende peperbussen - zoals aanplakzuilen heten. Maar een column is reclamevrij. Tenminste, tot vandaag: we gaan er even uit voor een commercial!

In een woonkamer zit een echtpaar: Piet en Fatima. Fatima haakt, Piet leest de krant. Tevreden tikt de klok, de schemerlampen branden en de gordijnen zijn dicht. Die gordijnen zijn fluorescerend groen als prille blaadjes in het voorjaar - best buitenissig. Piet slaat de krant dicht, staat op en loopt naar het dressoir. Hij schuift een lade open (piept) en pakt een schaar. We horen dreigende muziek, wordt dit een horrorfilm? Resoluut zet Piet de schaar in het knalgroene gordijn, hij knipt en knipt. Fatima laat verschrikt het haakwerk vallen en roept: ‘Piet, wat doe jij, m’n gordijnen!?’ Daarna zien we Piet in de stralende zon een knalgroene vlag in de vlaggenhouder steken, een stuk gordijn wappert woest aan de vlaggenstok. Tekst verschijnt: ’Groene Revolutie Amsterdam. Hang op 12 februari ook iets groens buiten of kom naar de grote demonstratie.’ We horen vogels tjilpen. Het logo verschijnt: ’Denk groot. Denk groen’. Tot slot hoor je nog een Koekoek roepen. Beeld zwart.

En we zijn weer terug. Groene revolutie dus, op 12 februari 2022. Het gaat bedroevend slecht met de Amsterdamse stadsnatuur, een leger groene organisaties slaan de handen ineen. Word deel van de geschiedenis, doe mee en geef je op voor de nieuwsbrief: groenerevolutieamsterdam@gmail.com.

Koekkoek!

Simon de Boer