Onderwijsproject Globaland op het Noorderlicht

Nieuws

NOORD - De eerste klassen van het Amsterdams Beroepscollege Noorderlicht in Amsterdam-Noord hebben donderdag 16 en vrijdag 17 februari deelgenomen aan het tweedaagse Globaland project, een spannend simulatiespel over de maatschappij en de wereld. Het project staat in het teken van de virtuele wereld die Globaland heet. De situatie in de landen in Globaland is problematisch. Er is bijvoorbeeld slecht onderwijs, er zijn geen goede wegen en het milieu is vervuild. De leerlingen vormden in groepjes de nieuwe leiders van deze landen. In vier spelrondes is het hun taak om de situatie in hun land te verbeteren.
Door middel van allerlei actieve praktische opdrachten verdienden de groepjes zogenaamde Globa’s, de munteenheid in Globaland. Zo zongen ze een rap of lied, voerden ze een toneelstuk uit of vertelden ze een verhaal door middel van een lego bouwwerk. Alle opdrachten gingen over mondiale problemen zoals oneerlijke handel, vrouwendiscriminatie, vluchtelingenproblematiek, honger en armoede in de wereld. Tijdens de spelopdrachten worden leerlingen aan het denken gezet over deze problemen en wat wij hier in Nederland mee te maken hebben en vormen ze hier een eigen mening over. Bovendien kregen de leerlingen tips over hoe ze zich in kunnen zetten tegen deze mondiale problemen.
Het fictieve geld dat de leerlingen tijdens de praktische opdrachten verdienden, hebben zij geïnvesteerd in hun land. In vier rondes kregen ze de kans om alle ministeries te verbeteren én de bevolking tevreden te houden. De verdiende Globa’s mochten ze telkens naar eigen inzicht verdelen: hoeveel belasting wordt er geheven, hoe wordt dit geld verdeeld over de ministeries en met elke groepen uit de klas wordt samengewerkt om internationale problemen op te lossen? De feedback op hun keuzes kregen de leerlingen via grappige ‘cartoonstickers’ die zij op een grote poster plakten. De poster gaf aan wat de nieuwe situatie van hun land is in de volgende spelronde. Er werd een ranglijst bijgehouden waarop de leerlingen kunnen zien hoe het gaat met hun land. Het project werd feestelijk afgesloten in de aula met een prijsuitreiking voor de beste groepen.
Het Globaland project is onderdeel van Stichting Cross Your Borders. Deze stichting is in 2004 opgezet door een groep jongeren die zich betrokken voelt bij mondiaal onrecht. Sindsdien is het initiatief sterk gegroeid en nemen jaarlijks ongeveer 250 scholen deel aan diens onderwijsprojecten. Naast Globaland organiseert Stichting Cross Your Borders diverse andere onderwijsprojecten met betrekking tot mondiale problematiek en ondernemerschap. Kijk voor meer informatie op www.crossyourborders.nl.