Amsterdamse bedrijven in boek 'Rijdende Reclame'

Nieuws
Ford 'cab over engine' van de Hollandsche Draad- en Kabelfabriek in Amsterdam-Noord. (Foto: aangeleverd)
Ford 'cab over engine' van de Hollandsche Draad- en Kabelfabriek in Amsterdam-Noord. (Foto: aangeleverd) rodi.nl

AMSTERDAM - Hoe zagen tussen 1920 en 1970 de bedrijfswagens van Amsterdamse ondernemingen eruit? Welke reclames voerden ze en hoe waren ze aangebracht? En met welk soort voertuigen deden de bedrijven hun transportwerk? Die vragen worden beantwoord in het olangs verschenen boek 'Rijdende Reclame', een uitgave waarin zo’n 400 foto’s zijn opgenomen van bedrijfswagens die tussen 1924 en 1970 door het voormalige bedrijf Fa. J. van der Zwaart & Zn. in Amstelveen zijn gespoten en van reclame voorzien.
De lezer/kijker hoeft niet lang in 'Rijdende Reclame' te bladeren om vast te stellen dat in de jaren vóór en na de Tweede Wereldoorlog de verscheidenheid in bedrijfswagens in Amsterdam groot was. Niet alleen in het soort voertuigen (grote en kleine vrachtwagens, bestelwagens, busjes, personenwagens-in-besteluitvoering: alles kwam voor), maar ook in de wijze van reclamevoering. Het laatste varieerde van een simpele bedrijfsnaam op portier of zijkant tot afbeeldingen en reclameteksten die alle beschikbare ruimte op carrosserie en opbouw vulden.
Slogans waren populair. De oud-papierhandel A.M. Wessels probeerde inwoners van Amsterdam te bewegen hun oud-papier bij het bedrijf aan te bieden met de leus 'In snippers of in balen, Wessels komt het halen'; de reclameleus stond opvallend op de portieren van de Ford Thames die het bedrijf in gebruik had. Oliehandel De Haardoliebron bracht petroleum voor oliehaarden naar zijn klanten met een Volkswagen T1 waarvan de achterkant was voorzien van de hoopvolle kreet 'De Haardoliebron. Die neem ik ook!' De bedrijfswagens van de in 1829 opgerichte textielgroothandel De Vries van Buuren & Co. vielen niet op door een reclameleus, maar door het op de voertuigen geschilderde tafereel dat de onderneming als handelsmerk hanteerde. De zwagers C. de Vries en J.A. van Buuren begonnen hun bedrijf in het pand Jodenbreestraat 8. Daarin was een gevelsteen aangebracht met twee liggende schapen en de tekst 'De Twee Onnoozele Schapen'. Die steen vonden de zwagers dermate kenmerkend voor het pand dat ze het tafereel als handelsmerk voor hun onderneming kozen.
Vrijwel alle klanten waren bedrijven die in en rond Amsterdam waren gevestigd, variërend van grote ondernemingen als de Hollandsche Draad- en Kabelfabriek, Erven Lucas Bols, Bronswerk, Kores, Coca-Cola, Bührmann en J.P. Wyers, tot kleine bedrijven in de sfeer van zuivel, woninginrichting en drankenhandel. Het boek is feitelijk een nostalgische foto-expositie in boekvorm. 'Rijdende Reclame' is geschreven en samengesteld door auteur/uitgever Willem Vermeulen. Meer informatie over het boek (mèt bestelmogelijkheid) is te vinden op www.uitgeverijwillemvermeulen.nl.