Makers en publiek onderzoeken en presenteren nieuw werk tijdens zonnig en geslaagd Over het IJ Festival 2018

  Nieuws
Over het IJ Festivalterrein. (Foto: Over het IJ Festival)
Over het IJ Festivalterrein. (Foto: Over het IJ Festival) (rodi.nl)

AMSTERDAM - Van 13 tot en met 22 juli was de zesentwintigste editie van Over het IJ Festival. Het was een zonovergoten editie met veel uitverkochte voorstellingen en een bruisend festivalhart rondom Ferrotopia, het paviljoen van Atelier Van Lieshout, waar bezoekers met veel plezier verbleven en talloze projecten zichtbaar waren. Ruim 20.000 bezoekers zagen zo'n veertig producties van jonge en gevestigde makers op spannende locaties op en om de NDSM-werf, en dieper in Amsterdam-Noord. Het festival was opnieuw dé plek waar jonge makers, vaak samen met publiek, de grenzen van theater en dans op locatie opzochten, en die oprekten. Nieuw werk kwam tijdens het festival, vaak samen met publiek, tot stand tijdens het Over het IJ Festival LAB.
Nieuw dit jaar was het Over het IJ Festival LAB: een uniek residentieprogramma van drie weken voor zes theatermakers en kunstenaars. Zij gingen voorafgaand aan en tijdens Over het IJ Festival aan de slag met het nieuw werk, en ontwikkelden dit samen met het publiek tijdens het festival. Hierbij gebruikten ze Ferrotopia, het paviljoen van Atelier Van Lieshout, als ontmoetingsplek en werkplaats. Het werk van Bart van de Woestijne, Hilda Moucharrafieh, Abhishek Thapar, Rita Hoofwijk, Merel Smitt en Nick Steur ontwikkelde zich tijdens het festival, mede onder invloed van bijzondere gesprekken met en input van bezoekers. Het Over het IJ Festival LAB zorgde voor veel levendigheid en creëerde een mooie betrokkenheid van het publiek bij het proces van de makers.

Nieuwe Makers Programma

Over het IJ Festival 2018 presenteerde zes nieuwe voorstellingen van jonge makers en gezelschappen op locatie. TENT en Zinzi Oegema lieten publiek rondom een kuil staan, waarin drie spelers zichzelf een weg naar boven probeerden te dansen. Luit Bakker nodigde bezoekers uit in een transparante witte doos, waarin zij samen met hen seksuele grenzen aftastte. De Dansers speelden een eerste versie van dansconcert Shake Shake Shake. Marte Boneschansker was in het festivalhart aanwezig met negen bedden waarin mensen luisterden naar verhalen van vrouwen over intimiteit, Iris van der Ende en Yvonne Freckmann verkenden nieuwe geluidslandschappen onder de brug en Sam Scheuermann presenteerde een fotografisch en lichamelijk onderzoek in een zeecontainer.
Grote voorstellingen op locatie

Ook tijdens grotere voorstellingen was goed te zien wat Over het IJ Festival uniek maakt: bijzonder, avontuurlijk theater op spannende locaties, dat bezoekers aan het denken zet over zichzelf en de (vaak stedelijke) omgeving waarin zij wonen. Collectief Walden gaf inzicht in verleden, heden en toekomst van energie en warmte. Francesca Lazzeri en performancecollectief Wild Vlees speelden een verstilde en beeldende voorstelling met als uitgangspunt de vluchtelingencrisis, en gaven een geheel nieuwe blik op het IJ. Toekomstland verleidde bezoekers te dwalen door een stedelijk labyrint, volledig opgebouwd uit plastic kratjes. Timen Jan Veenstra onderzocht stedelijke relaties in Het R-woord: Kronieken van de Stad: Deel 3. De Stal van Dingo bracht met Alsof je thuis bent (zie foto) poëtisch, absurdistisch bewegingstheater midden op het Buikslotermeerplein.
Over het IJ Festival 2019

Komend jaar gebruikt Over het IJ Festival de vele indrukken, gesprekken en ideeën van de voorbije tien festivaldagen om zichzelf en makers verder te ontwikkelen. De organisatie creëert en presenteert het hele jaar door nieuw werk van nieuwsgierige, onderzoekende makers, in de context van de stad en op diverse locaties in Amsterdam. Dit gebeurt ook voor en na het festival. De zevenentwintigste editie van Over het IJ Festival is van 5 tot en met 14 juli 2019.

Meer berichten