Muziek aan de Middenweg parel in de Beemster

Algemeen
Oscar Benton liet zijn onvervalste blues klinken.
Oscar Benton liet zijn onvervalste blues klinken. (Foto: Rodi Media/JB)

MIDDENBEEMSTER - Geen eurocent subsidie dus geheel afhankelijk van sponsor- en vrijwillige bijdragen en de opbrengst van alle bussen op de locaties. Desondanks een programma dat klinkt als een klok en een groot publiek dat het festival unaniem omarmt. Zie hier in een notendop de tegenstrijdigheid waarmee de organisatie van Muziek aan de Middenweg jaarlijks moet zien te dealen. Anders gezegd: tegen de verdrukking in lukt het elk jaar om Beemster een parel van een cultureel evenement in de schoot te werpen.

Een festival met een dergelijke uniciteit verdient anders. Daar zou een gemeente de portemonnee voor moeten trekken; of dit nu Beemster is of straks (na de fusie) Purmerend. Helaas weet iedereen dat Beemster de handen het liefst niet meer wil branden aan het beschikbaar stellen van gelden aan culturele evenementen. Terwijl er zoveel leuks wordt georganiseerd in de polder.

De editie van afgelopen zondag was er wederom eentje om in te lijsten. Eerlijk gezegd haalden niet alle optredens een 8 of hoger, maar het merendeel van op 22 locaties gecontracteerde artiesten was top. Concludeerde ook de in groten getale aanwezige bezoekers. Met de levende blueslegende Oscar Benton, Niels van der Gulik, Hans Laduc en Marcel Kapteijn (en The Raindogs) als onbetwiste kanonnen. Deze vier namen staan tevens model voor de gevarieerdheid in repertoire. En ook dát karakteriseert Muziek aan de Middenweg!

Haarlemmer Oscar Benton, artiestennaam voor Ferdinand van Eis, is met zijn 70 jaar nog steeds een lust voor oog en oor. Op Middenweg 50 blies hij de ouderwetse maar o zo lekkere en aanstekelijke blues nieuw leven in. Als toetje trakteerde hij het publiek op zijn onvervalste Bensonhurst Blues, destijds een grote hit in Frankrijk, Italië en vooral in een aantal Oostbloklanden, waar het lied als een soort protestsong hoge ogen gooide.

Op Middenweg 93, het adres van de Beemster Beleving, trad een andere grootheid op: Hans Laduc. De zanger/gitarist, die voor deze gelegenheid met percussionist John van der Schaaf en contrabassist Edwin Beukers naar de Beemster was gekomen, zong, speelde en vertelde over zijn belevenissen in Memphis. Het zorgde voor één brok herkenning.

Van Marcel Kapteijn is genoegzaam bekend wat zijn kwaliteiten zijn. Met zijn specifieke zangstem weet hij zijn publiek van begin tot einde te pakken en vast te houden. De Purmerender is zonder twijfel nog een van de beste zangers van Nederland, bleek ook tijdens Muziek aan de Middenweg.

Niels van der Gulik, niet voor het eerst in de Beemster op het podium, liet tijdens de opening Ramses Shaffy herleven met zijn 'Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewoner'. Het was het startsein voor opnieuw een heerlijke muziekmiddag aan de Middenweg.

        

De Walionbond liet The Hollies, The Cats, The Kinks en dergelijke herleven, maar deed dit niet altijd zuiver.
Drukte tijdens een van de optredens in de boomgaard.
Hans Laduc trad op bij de Beemster Beleving.
Het duo Quartier Latin, een mix tussen Cubaanse/Afrtikaanse muziek en jazz, trad op in Onder de Linden.