Sies van Hoorn-Vrasdonk is trots op haar onderscheiding.
Sies van Hoorn-Vrasdonk is trots op haar onderscheiding. ((Foto: Theo Annes))

Muzepenning voor beeldend kunstenaar Sies van Hoorn-Vrasdonk

BERGEN - Sies van Hoorn-Vrasdonk heeft maandagavond 6 januari uit handen van burgemeester Hafkamp de Muzepenning ontvangen. Van Hoorn-Vrasdonk krijgt deze gemeentelijke onderscheiding voor haar jarenlange inzet als kunstenares en haar inspanningen voor cultuur- en kunsteducatie onder de jeugd. De uitreiking vond plaats tijdens de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente.

Van Hoorn-Vrasdonk krijgt de Muzepenning, omdat ze zich sinds lange tijd inzet voor kunst en cultuur in de gemeente. Zij is sinds 1980 actief als keramiste. Sinds 1996 is zij betrokken bij kunst- en cultuureducatie in het basisonderwijs via Stichting Los Zand. Van Hoorn-Vrasdonk is één van de oprichters van deze stichting. De creatieve projecten van Los Zand vinden onder andere plaats in samenwerking met Artiance en Kranenburgh.

Van Hoorn-Vrasdonk is één van de oprichters van Stichting Los Zand

Tussen 1985 tot 2012 was Sies van Hoorn-Vrasdonk organisator en coördinator van het Kunstjeugdproject 'Kijken en Zien' op de scholen in Bergen, Egmond en Schoorl. Daarnaast is zij ook actief als kunstenaar bij Forte Kinderopvang en exposeert zij regelmatig in diverse galeries in Amsterdam en in de regio. Van Hoorn-Vrasdonk is al jarenlang actief lid is van het KunstenaarsCentrum Bergen.

Muzepenning

De Muzepenning is een gemeentelijke onderscheiding voor personen, die zich op het gebied van kunst en cultuur hebben ingespannen in de gemeente Bergen. Vorig jaar kregen vier mensen een Muzepenning uitgereikt: Cootje Bronner, Maria Smook-Krikke, Jaap Borgers en Perry Reitsma.

Eigen stijl van werken

Sies van Hoorn-Vrasdonk heeft les gehad van en samengewerkt met verschillende keramisten, waardoor zij in aanraking kwam met verschillende werkwijzen. Op deze manier, in combinatie met haar interesse voor primitieve volkeren, ontwikkelde zij haar eigen stijl. De door Sies gemaakte objecten vallen op door een eigenzinnige manier van bewerken. Sommige werkstukken geven ook de indruk dat zij uit oude tijden stammen en zijn opgegraven. In haar decoraties komen geabstraheerde dier- en plantmotieven regelmatig terug. De in klei gekraste vormen, tekens en lijnen, geaccentueerd met ingepoetste oxides, geven haar werk grote zeggingskracht.

Marsha Bakker
Meer berichten