'Dit gaat zeker de geschiedenisboeken in'

Algemeen
Jasper actief vanuit huis
Jasper actief vanuit huis Foto: aangeleverd

HEERHUGOWAARD – ''Het is verschrikkelijk, maar ik zie ook veel kansen'', vertelt Jasper van Vianen (29), docent geschiedenis bij het Huygens College in Heerhugowaard. De jonge leerkracht - woonachtig in Langedijk met zijn vriendin - zit in zijn vierde jaar doceren voor de middelbare school klas. Ongetwijfeld heeft hij een leeftijdsvoordeel in deze rumoerige tijden, maar dat neemt niet weg dat de huidige situatie een ongekende uitdaging met zich meebrengt. De redactie van Rodi hing daarom telefonisch - meer dan anderhalve (kilo)meter afstand - aan de lippen van Jasper met de prangende vraag: hoe gaat een onderwijskracht om met de huidige coronacrisis?

''Het is ronduit bizar. Van de een op de andere dag was alles gesloten. We voelden het stiekem wel een beetje aankomen, maar laten we eerlijk zijn: geen enkel onderwijsinstituut is voorbereid op een dergelijke situatie als deze. Wat nu vooral jammer is? Het directe - real life - contact met leerlingen. Tuurlijk is er contact, misschien wel meer dan anders, maar je ziet niemand in het echt en dat is toch minder fijn.''

Perspectief

Ondanks de heersende corona-ellende ziet Jasper ook lichtpunten. Saamhorigheid en innovatie verbinden de school, leerlingen en betrokkenen in deze uitzonderlijke situatie: ''De crisis is heel erg. Verschrikkelijk om te zien, maar het brengt veel kansen om vernieuwing te realiseren in korte tijd. Ik ben nu misschien ook in het voordeel, omdat ik van oorsprong van computers houd. Bovendien heb ik thuis een goede set-up staan en daardoor is werken vanuit huis een kleine stap. Voor andere collega's ging dat wat moeizamer. Gelukkig hadden we al snel een formele werkgroep ICT ingericht om elkaar te helpen. Dat is ook mooi om te zien: het contact met collega's lijkt wel intensiever, dagelijks, en dat is alleen maar goed.''

Innovatie

De weg naar innovatie is soms lang en vol hobbels, zeker wanneer je deze aflegt in een rammelende oldtimer. Wanneer je dan ineens een razendsnelle Ferrari tot je beschikking hebt, lijkt alles ineens een stuk sneller te gaan. Een beeldspraak die de huidige ontwikkelingen in het onderwijs treffend reflecteert. Jasper: ''Helemaal waar. Er wordt nu zoveel materiaal ontwikkeld. Tien jaar onderwijsinnovatie zit verstopt in een week, bij wijze van spreken. Als we vijfentwintig procent van deze ontwikkelingen kunnen meenemen op de langere termijn, dan is dat al pure winst.''

Lesweek

''Hoe ziet een lesweek er nu uit? Iedere leraar vult dat weer een beetje anders in. We werken met PowerPoint presentaties voorzien van audio, maar ook met live lessen. Denk aan spraakopnames, videobeelden via Youtube, of live via Microsoft Teams. Via de digitale omgeving hebben leerlingen toegang tot alle benodigdheden, maar je wilt ook als mentor 1-op-1 in verbinding staan met de leerlingen. Dat doen we dan door ze te bellen. Het blijft soms een beetje zoeken, ook samen met de leerlingen, naar de beste oplossingen. De meeste scholieren gaan er goed mee om. De allerjongsten pakken het bijvoorbeeld erg snel op, indrukwekkend om te zien.'' 

Toekomst

Thuis staat Jasper er niet alleen voor. Zijn vriendin werkt in de zorg - vitaal beroep - en staat ook elke dag klaar om zich volledig in te zetten. ''Wat de toekomst gaat brengen? We zien het wel. Het is bizar wat er nu allemaal gebeurt. Dit is zeker iets dat de geschiedenisboeken ingaat. Ik hoop dan wel dat de saamhorigheid die we nu met z'n allen voelen enigszins voort blijft duren.''

Jasper werkend vanuit huis