Jan van Trigt gooit ziel en zaligheid in Slotkwartier

Algemeen
Afbeelding
Foto: Ed Bausch

EGMOND AAN DEN HOEF - Voor sommigen zijn ze een goed bewaard geheim, voor vele anderen en toeristen zijn ze al geliefde parels aan de kust. Het riante Schelpenkabinet en de grote Wunderkammer met allerhande authentieke exotische voorwerpen zijn zalen waar je zomaar een paar uur kunt rondbrengen en mijmeren over verre zeeën en landen. Of over alles uit onze eigen Noordzee, die nog altijd zijn geheimen prijsgeeft over hoe het 10.000 jaar geleden was: een soort Siberische steppe. De landelijk befaamde conservator Jan van Trigt heeft er al zijn ziel en zaligheid ingelegd en mag met recht trots zijn. Hij wil heel graag verder in een zich breder ontwikkelend Slotkwartier in het historisch hart van het Egmondse dorp tussen stad en zee.

Door: Ed Bausch

Wunderkammer en Schelpenkabinet stijlvolle bijdragen aan het Egmondse Slotkwartier

Monumentale panden

Oceanië, China, het Marokkaanse Atlasgebergte en talrijke andere landen tonen in de Wunderkammer iets van hun geheimen en historie. Alles ligt, hangt of staat heel overzichtelijk en ruim uitgestald in het eeuwenoude monument. “Maar onderschat niet de bedding van de Nederlandse Maas”, zegt Jan van Trigt (Amsterdam , 1943). “Dat is een fenomenale bodem voor allerlei vondsten die vertellen hoe Nederland en de Noordzee vroeger waren.” Hij weet heel goed waar hij het over heeft, want als jongeling maakte hij een heel complete studie over het leven in de Noordzee. Direct na zijn middelbare schooltijd trad hij in dienst bij Mak van Waaij aan het Amsterdamse Rokin, het beroemde veilinghuis voor kunst en antiek. Eerst als sjouwerman, maar al gauw mocht hij voorwerpen gaan beschrijven. En zo groeide hij verder onder leiding van Pieter Glerum en later bij Sotheby’s. Met een Franse collega begon hij later een eigen bureau voor taxatie en bemiddeling. Nog altijd, wonend in Alkmaar, wordt hij gevraagd als beschrijver van collecties en zijn netwerk is enorm en actueel.

Stromatolieten

Terwijl hij poseert voor de kast met het kleurrijke aardewerk uit de Ming-dynastie vertelt hij over de stromatolieten in zijn verzameling. Dat zijn miljarden jaren oude klonten van bacteriën, eigenlijk het begin van het leven. Die komen uit het Atlasgebergte, toen dat nog zeebodem was. Met de erupties tot gebergte kwamen die stromatolieten mee omhoog met de vulkanische grond. Een kennis nam hem mee naar Egmond en wees hem op de oude leegstaande panden tegenover de Slotkapel en de ruïnes van het voormalige kasteel van Egmond. “We moeten er iets aan doen, dit is zo mooi”, dacht hij hardop. En zo ging hij verder waar hij als jongeman was gebleven. “Ik kon heel makkelijk aan prachtige verzamelingen komen en zo was de ‘Gele Kamer’ in korte tijd een Schelpenkabinet van allure. “Van die kamer hangt in het Parijse Louvre een prachtig schilderij. Eigenlijk is de kamer nog net zo, nu.”

Droevige stal omgetoverd tot kabinet van verwondering

Maar de aanpalende stal stond ook nog steeds leeg. Van Trigt dacht aan een boek dat hij al heel lang in zijn bezit had, The Cabinet of Curiosity’s. “In de 18de eeuw is het verzamelen van exotische voorwerpen ontstaan. Toen in Sint Pancras het museum met dergelijke voorwerpen moest sluiten kocht ik het nodige uit de verzameling en begon in de stal de Wunderkammer. Die is nu een fantastische minder-goed-weer-voorziening en bovendien een geweldige trekker voor scholieren. Sinds ik op 10 juni de stichting heb opgericht zijn we alle dagen open geweest.” Hij toont de vele ontroerende reacties uit het gastenboek en vertelt over het bedrijfsplan voor de toekomst. Want hij beseft dat de wethouder wat terug wil zien voor de investeringen die de gemeente gaat doen in het Slotkwartier. En natuurlijk zoekt hij zekerheid voor de aansprekende collectie, op de route tussen stad en zee. “Schelpen en authentieke voorwerpen uit de hele wereld passen toch goed bij de Egmonden, in het Slotkwartier? Dit is er allemaal al.” Jan van Trigt hoopt dat inhoud voorop blijft staan in de plannen: “Er is hier nog zoveel meer mogelijk.” Allemaal vanuit de verwondering, die hij zijn leven lang bij zich draagt en die hij graag op die historische Egmondse grond wil overgeven aan volgende generaties.

Afbeelding
Afbeelding