In aanwezigheid van Noa, Robin, Veerle, Doris, Merel, Arnar en Terry werd het pop-up museum geopend.
In aanwezigheid van Noa, Robin, Veerle, Doris, Merel, Arnar en Terry werd het pop-up museum geopend. ((Foto: VINCENT DE VRIES RODI MEDIA))

Pop-up museum BSG officieel geopend

BERGEN - Gespannen gezichten vrijdag op de Berger Scholengemeenschap, terwijl de puntjes op de 'i' worden gezet voor de opening diezelfde middag. Door de expositieruimte wordt nog even de stofzuiger gehaald, terwijl in de keuken de komkommers en tomaatjes worden gesneden.

"Dat is ook een van de dingen die ik heb geleerd van dit project; hoeveel erbij komt kijken voordat de expositie geopend kan worden!" Aan het woord is Noa, een van de 7 uitverkoren leerlingen, die samen met Laura Eijpe, hoofd Educatie & Publiek van Museum Kranenburgh, en Miranda Kruijer, medewerker educatie, het pop-up museum hebben georganiseerd. "Dit is het derde tweede jaar dat Kranenburgh voor de Museumweek samenwerkt met de BSG. Het is heel spannend allemaal, maar we zijn onder de indruk van wat de leerlingen hebben neergezet."

De BSG, Museum Kranenburgh en de Nederlandse Museumvereniging werken samen in de tentoonstelling 'In mijn hoofd. Dwalen in gedachte(n)'. Resultaat is een gevarieerde selectie kunstwerken, van modern tot klassiek, en van een klein prentje tot een groot houten beeld. Bijzonder is dat naast de kunstwerken geen bordjes hangen met daarop de titel en wat het kunstwerk voorstelt. Maar wel wat er bij het kunstwerk gebeurt in het hoofd van Robin. "Toen we begonnen aan dit project werd door onze kunstdocent een taakverdeling gemaakt van wie wat moest doen.", legt de 16-jarige Robin uit. "Ik schrijf graag, dus begon bij elk kunstwerk op te schrijven wat er in mijn hoofd gebeurde terwijl ik het werk bekeek. We besloten om deze teksten te gebruiken bij de tentoonstelling. Om mensen te laten zien wat wordt bedoeld met het thema 'In mijn hoofd. Dwalen in gedachte(n)'." Het levert verrassende resultaten op. Want soms is wat er in het hoofd van de toeschouwer gebeurt, niet per se wat de kunstenaar bedoelde. Om de bezoekers te stimuleren om hun gedachten ook zo te laten gaan, ligt er een stapel briefjes klaar. Hierop kunnen de bezoekers de door hun bedachte titels van de kunstwerken invullen, en deze vervolgens in een ton deponeren. "We zijn natuurlijk heel benieuwd naar de variaties!"

Workshops en rondleidingen

Laura: "In januari zijn we gestart met dit project en werd er in de lessen volop aandacht aan besteed. We hebben de geselecteerde leerlingen uitgenodigd in het museum waar ze kennismaakten met de museumcollectie en een workshop kregen door gastcurator Marie Stel. Na een hele middag te zijn ondergedompeld in het vak van een curator kozen ze kunstwerken uit voor het pop-up museum. Ook is er een kunstkompas gemaakt en werden er allerlei educatieve activiteiten georganiseerd zoals workshops en rondleidingen. Hierdoor zijn alle leerlingen en docenten van de school betrokken."

Supertrots

Robin en Noa zijn supertrots op hun museum en vonden het een erg leuke ervaring om samen te werken met verschillende leerlingen. "Mensen die je normaal niet tegenkomt op school leer je nu heel goed kennen." De tentoonstelling is deze week nog op schooldagen te bezoeken in de Berger Scholengemeenschap aan de Rondelaan 34 in Bergen, van 09.00 tot 16.00 uur.

De toegang is gratis.

Marsha Bakker
Meer berichten