Esther Tielemans, Based on a True Story 12, 2018. Acryl op triplex.
Esther Tielemans, Based on a True Story 12, 2018. Acryl op triplex. ((Foto: aangeleverd))

Solotentoonstelling Esther Tielemans in Museum Kranenburgh

BERGEN - Esther Tielemans (Helmond, 1976) maakte de afgelopen jaren naam met ruimtelijke schilderijen waarin kleur allesbepalend is.

Haar werk bevindt zich inmiddels in tal van museale collecties. In de zomer brengt Esther Tielemans in Museum Kranenburgh voor het eerst een serie schilderijen bijeen die ze de afgelopen twee jaren maakte. Het ensemble van acht schilderijen en drie vrijstaande monochrome panelen vormt samen de installatie Based on a True Story die van 23 juni tot en met 10 november 2019 te zien is in de Rabozaal van Museum Kranenburgh (op 23 juni vanaf de opening om 16.00 uur).

Schilderen vanuit de werkelijkheid

Esther Tielemans' werken lijken met de jaren abstracter te worden en steeds meer te gaan over de schilderkunst zelf. Om de fundamenten van het medium te doorgronden tast ze de grenzen af tussen schilderkunst, sculptuur en architectuur, tussen het schilderij en zijn kader. Toch gaat het er Tielemans niet om het schilderij te reduceren tot vorm, lijn en kleur. Ze gebruikt haar herinnering en intuïtie, kleuren en penseelstreek om wat ze heeft ervaren in een landschap, terug te halen. Based on a True Story laat zien dat abstractie voortkomt uit een reële ervaring. Een ervaring die niet meer volledig terug te halen is, maar slechts gefragmenteerd in het geheugen is opgeslagen.

Spiegelingen

De tentoonstelling is opgebouwd als een wandeling, waarin de wisselwerking tussen de los getoetste schilderijen aan de wand en de strakke glanzende monolieten in de ruimte het verhaal vormt. Zachte blauwen, diepe gelen en witte flarden wervelen over de schilderijen en spiegelen zich in het zwart van de monochromen in het midden van de zaal. Deze spiegelende vlakken zuigen de toeschouwer en zijn omgeving als het ware op en maken ze tot onderdeel van Tielemans' geschilderde wereld.

Déja-vu

De primaire kleuren rood, geel en blauw zijn verzacht tot tinten lichtroze, zachtgeel en hemelsblauw, neergezet met losse, bijna vloeibare penseelstreken. Samen vormen ze schijnbare déja-vu's van wolkenluchten of rimpelingen op een wateroppervlak; aangename, maar ook melancholiek stemmende sensaties.

Natuur als muze

Soms klinkt in Tielemans recente werk de echo door van Willem de Koonings veelkleurige abstracties, of van de watertuinen van de late Claude Monet. De natuur werd in hun schilderijen steeds uitbundiger gevierd. Voor Tielemans is de natuur een muze, een model dat ze schildert naar haar persoonlijke ideeën, gedachten en herinnering, maar ook met referenties naar de lange traditie van de schilderkunst. In elk schilderij stromen de kleuren over het kader heen, tot over de rand van het schilderij. In het zwart glimmende epoxy van de staande panelen worden de schilderijen aan de wand de zaal gedempt weerspiegeld. Bij elke stap die je zet verandert de weerspiegeling. Tielemans landschap laat ons natuurkrachten ervaren, die tegelijkertijd de nietigheid van ons mens-zijn beklemtonen.

Esther Tielemans

Esther Tielemans woont en werkt in Amsterdam. Ze won onder andere de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst en de Wolvecampprijs. Haar werk was te zien in tentoonstellingen in Singer Laren (2018), Dordrechts Museum (2018), Gem, Den Haag (2017), Art Zuid, Amsterdam (2017), Art-O-Rama, Marseille (2017), Museum Voorlinden, Wassenaar (2016 en 2018), Art Basel (2017), Van Abbemuseum, Eindhoven (2015). Haar werk bevindt zich in de collecties van Museum Voorlinden, Akzo Nobel, NN Group en het Van Abbemuseum. In 2019 is Esther Tielemans artist-in-residence bij ISCP New York.

Solotentoonstelling Esther Tielemans, Based on a True Story, 23 juni tot 10 november te zien in de Rabozaal Museum Kranenburgh

Marsha Bakker
Meer berichten