Rondje rennen in Bergen

BERGEN - Niet alleen dat rondje rennen, krachttraining maakt je een completere hardloper

Hardlopen staat al jaren in de top 5 van 'ongeorganiseerde' sporten met de meeste deelnemers. Heel veel Nederlanders lopen dus wel eens een rondje hard zonder bij een atletiekvereniging aangesloten te zijn. En dat is natuurlijk niet zo gek. Hardlopen is een sport die u elk moment kunt doen. Veel meer dan een paar hardloopschoenen heeft u niet nodig. Al kunt u het natuurlijk zo gek maken als u zelf wilt met hippe outfits en slimme horloges die uw prestaties bijhouden. 

De meeste van deze hardlopers rennen hun oude vertrouwde rondje en dan zijn ze klaar. Lekker gerend, goed bezig. Het zou alleen heel verstandig zijn om een klein beetje krachttraining aan uw looprondje toe te voegen. Hardlopers die een beetje krachttraining doen kunnen langer een juiste houding volhouden tijdens het lopen. Uw spieren zijn steviger en worden minder snel moe waardoor je minder snel vermoeid raakt en ook minder snel geblesseerd raakt.

Als u sterke spieren hebt ga je efficiënter lopen, je gaat reactief lopen. Dat wil zeggen dat je harder af kunt zetten als je voeten de grond raken en dat de grondcontact bovendien korter is. Hardlopen kost daardoor minder energie en je gaat bovendien sneller.

Om wat krachttraining toe te voegen aan uw rondje hardlopen heb je geen abonnement op een sportschool nodig. Dat kan gewoon buiten, en gewoon tijdens uw oude vertrouwde rondje. Maak er bijvoorbeeld een uitdaging van om tegen elk bankje dat u tegenkomt 5 keer op te drukken. Onder van die hoge fietsenrekken kunt u zich optrekken, en een betonnen rand of andere verhoging kunt u gebruiken om meerdere keren met één been op te stappen. Dan traint u respectievelijk al uw gehele 'core', uw armen en bovenbeenspieren.

Als het u een goed idee lijkt om wat krachtoefeningen aan uw training toe te voegen dan kan De Fitmaker u daar bij helpen. Vanaf zaterdag 7 september geeft De Fitmaker om 09.30 uur 12 weken een training 'Krachttraining voor Hardlopers'. Ze helpen u op weg om een sterkere hardloper te worden. Doet u mee? Kijk voor meer informatie op www.fitmaker.nl/korte-trajecten.

Marsha Bakker
Meer berichten