Een DC6B van de KLM, hetzelfde type als het vliegtuig dat in 1954 neerstortte bij Bergen aan Zee.
Een DC6B van de KLM, hetzelfde type als het vliegtuig dat in 1954 neerstortte bij Bergen aan Zee. ((Foto: HVB))

Vliegramp bij Bergen aan Zee, 1954

[column 2 Historische Vereniging Bergen]

In 1954 voltrok zich voor de kust van Bergen aan Zee een verschrikkelijke vliegramp. Op 23 augustus van dat jaar stortte een DC6B van de KLM met zo'n harde klap in zee, dat de brokstukken over een groot gebied verspreid raakten. Alle 21 inzittenden kwamen om het leven. Het viermotorige propellervliegtuig, dat de naam 'Willem Bontekoe' droeg, was op zondag 22 augustus uit New York vertrokken met 21 passagiers en 9 bemanningsleden aan boord. Bij een tussenlanding in het Ierse Shannon waren 9 passagiers uitgestapt, waarna het toestel op de 23ste 's ochtends richting Amsterdam vertrok. Even voor half een was er nog radiocontact met Schiphol geweest en had het toestel de daling ingezet. Het werd een kwartier daarna op Schiphol verwacht. Tegen één uur begint men ongerust te worden en even later wordt de scheepvaart opgeroepen om naar het vliegtuig uit te kijken. De KLM meldt dat het toestel met de aanwezige brandstof theoretisch tot vier uur kan doorvliegen. Vanaf half drie doen de Egmondse en IJmuidense reddingsboten, de marine en twee vliegtuigen van de KLM aan de zoekactie mee. Harde wind en felle buien bemoeilijken het zoeken. De vrees dat een fataal ongeluk heeft plaatsgevonden wordt bevestigd als in de loop van de middag vissers twee hoofdkussens met daarop de letters KLM op open zee aantreffen. De volgende dag worden nog veel meer delen van de inrichting van de cabine gevonden, verspreid over een groot gebied ongeveer vijftien kilometer westelijk van Bergen aan Zee. Verscheidene strandbezoekers melden achteraf dat zij omstreeks half één een enorme knal hadden gehoord. Wat er de laatste ogenblikken van de vlucht van de 'Willem Bontekoe' precies is gebeurd, kon niet worden vastgesteld. Vermoedelijk was er een explosie aan boord, mogelijk door een defect benzinekacheltje in de cockpit

Marsha Bakker
Meer berichten