Vijf kantoren Rabobank Alkmaar e.o. weer open

Partnerbijdrage
Het kantoor van de Rabobank in Alkmaar.
Het kantoor van de Rabobank in Alkmaar. (Foto: aangeleverd)

ALKMAAR - Vijf kantoren van Rabobank Alkmaar e.o. zijn vanaf maandag 6 juli open. Klanten zijn er van harte welkom voor hun dagelijkse bankzaken en persoonlijk advies (op afspraak). Een deel van deze kantoren was tijdelijk gesloten vanwege de corona-uitbraak. In de vijf bankkantoren worden uiteraard de richtlijnen van het RIVM in acht genomen.

"Wij openen de deuren, maar vragen klanten hun kantoorbezoek in deze tijden waar mogelijk te beperken. Veel bankzaken kunnen we online en virtueel regelen, dat is vooral de laatste maanden duidelijk geworden", stelt Jan Klaver, Directeur Particulieren. De bank wijzigt ook haar dienstverlening. Zo zullen de kantoren in Bergen en Alkmaar Centrum niet meer open gaan.

Bankbezoek neemt sterk af door digitalisering

Naast de kantoren in Heiloo en Heerhugowaard, die steeds open zijn gebleven, gaan ook de kantoren in Noord-Scharwoude en Castricum per 6 juli weer open. Bovendien opent het hoofdkantoor aan de Robonsbosweg in Alkmaar de deuren. Nieuw is dat klanten ook daar voortaan, op afspraak, terecht kunnen voor advies over hun dagelijkse bankzaken. De kantoren in Bergen en Alkmaar Centrum gaan niet meer open. "Door met name de digitalisering loopt het bezoek aan onze kantoren de afgelopen jaren sterk terug", verduidelijkt Jan Klaver. "Steeds meer bankzaken kunnen met gemak worden geregeld via de digitale weg."

Op strategische punten geld opnemen en afstorten

Verder zorgt de introductie van Geldmaat ervoor dat er door het gehele land op strategische plekken een geldautomaat beschikbaar is. Bij Geldmaat, een samenwerking van drie banken, kan geld worden opgenomen en worden afgestort. "Dit betekent dat alle geldverwerkende apparaten in de nabije toekomst de bankhal uitgaan, waardoor het kantoorbezoek verder afneemt", aldus Jan Klaver. "Het overgrote deel van de spontane bankbezoeken heeft namelijk te maken cashgeld. Tegelijkertijd zien we de relevantie van cashgeld steeds verder afnemen. Want hoe kun je nu veiliger en sneller betalen dan contactloos, per pin of digitale overschrijving?"

Bankkantoren krijgen ander karakter

Door genoemde bewegingen verandert het karakter van de bankkantoren, stelt Jan Klaver. "Het bankkantoor wordt meer en meer een plek waar je persoonlijke adviezen krijgt over zaken die er voor jou toe doen. Al kan dat uiteraard ook heel goed digitaal. Je hoeft mensen niet altijd fysiek te ontmoeten om een goede verbinding te krijgen, ook dat is de afgelopen maanden wel gebleken." Klaver kan zich wel voorstellen dat sommige klanten hinder ondervinden van de sluiting van de twee kantoren. "Voor die klanten breiden we ons team mobiele adviseurs uit. Zij bezoeken klanten thuis, beantwoorden al hun vragen en helpen ze verder."

‘Onze aanwezigheid zit niet in stenen’

Jan Klaver onderstreept het belang van de medewerkers van de bank. "We blijven betrokken en dichtbij. Onze aanwezigheid zit niet in stenen, die zit in onze medewerkers. Zij zitten tot in de haarvaten van onze samenleving en zijn aanwezig waar je ze mag verwachten. Verder blijven we alles doen om plannen en ambities van klanten te realiseren. We zijn daarbij bereid die bekende extra stap te zetten en stellen ons flexibel op. Dat heeft niets met gebouwen te maken."