Column Blik van Co: Click & Collect

Algemeen
Afbeelding

“We kunnen lokaal weer kopen want de winkels hebben Click & Collect. Heel gemakkelijk je bestel online op hun website en dan kun je het ophalen”, riep mijn vrouw enthousiast. Begrijpelijk want wij kopen liever in de Wijk dan bij webwinkels.

Ik ga achter mijn computer zitten en ga naar de site van de grote lokale ondernemer Action op het MARLO-terrein en scrol naar click en collect. Ik vul in wat ik moet hebben en op het scherm verschijnt: Servicekosten 1 euro. Dit bedrag betaal je voor het afhandelen en inpakken van jouw Click & Collect-reservering. Het product wordt in het “mandje” gedeponeerd om te betalen. De knop betalen druk ik in maar helaas gaat dat niet want er verschijnt op het scherm: Let op! Je hebt het minimale bedrag van 15 euro nog niet bereikt. Wat is dit, ben ik verplicht om éérst meer te bestellen dan 15 euro anders krijg ik niets? Teleurgesteld log ik in bij Blokker in het Beverhof. Alweer een grote teleurstelling want ook hier kun je alleen bestellen vanaf 15 euro. Mijn nieuwsgierigheid wordt alleen maar groter of dit ook bij andere grote ondernemers te doen gebruikelijk is.

Wij loggen in bij Praxis en zij hanteren voor het ophalen in de winkel een minimale bestelwaarde van 10 euro. Bij Karwei is hetzelfde verhaal: minimale orderbedrag 20 euro. Vanwege grote drukte moeten zij helaas deze maatregel nemen. Ze bieden wel hun excuses aan. Knap hoor als je dit al van tevoren weet. De genoemde zaken, het zijn er denk ik veel meer, zijn echt niet klantvriendelijk want ze dwingen je gewoon om meer te kopen dan wat je nodig hebt, want anders helpen ze je niet. Er worden miljarden euro ‘s in het bedrijfsleven gepompt, die u en ik straks moeten ophoesten, en dit krijg je dan als stank voor dank. Nee, ik ga van de week wel bij onze “eigen kleine” winkeliers vragen hoe ik aan mijn product kan komen en ik weet dat je bij hen het gratis kan ophalen en zij niet te beroerd zijn om het ook nog bij je thuis te brengen.

Co Backer

jalbacker741@telfort.nl