Column Blik van Co: Spoorzone

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Aangeleverd)

De gemeente Beverwijk wil volop gaan bouwen. In de begroting 2021 is aangekondigd het gebiedsprogramma Spoorzone uit te werken, waarin ambities, middelen en capaciteit op elkaar afgestemd worden. Met de Spoorzone bedoelt het college grofweg het gebied tussen de A9, het centrum van Beverwijk, Broekpolder/ Aagten-park en het Wijkeroogpark/Leeghwaterweg in Velsen-Noord. Dit gebied is circa 200 hectare groot.

Binnen dit gebied wil het college een goede invulling geven aan de locaties Ankie’s Hoeve, Wijckerpoort, Meerplein en het gebied rond de Parallelweg, maar daarnaast ook op en rond het Bazaarterrein, Marlo-terrein en de Brink. Dit doet mij denken aan de raadscommissievergadering Ruimtelijke Ordening, Economie en Sport in 2001, kamer 109, waar het college met vol enthousiasme een visie gaf over een monorail vanaf het stationsplein naar de Zwarte Markt in het kader Beverwijk 2020 en er zou volop gebouwd worden.

Nu 20 jaar later ziet het college wederom wéér een fata morgana. Het plan Spoorzone gaat nog veel verder. Laten we vooropstellen dat het een goede zaak is dat men naar de toekomst kijkt en daar het beleid op af stemt. Maar door het enthousiasme kan je een te grote broek aan trekken waardoor de toekomstvisie letterlijk en figuurlijk in het water kan vallen.

Niet de eerste keer

Het zal niet de eerste keer zijn in onze gemeente dat een toekomstvisie door diverse omstandigheden geen doorgang kan vinden ondanks de miljoenen die de gemeente en ontwikkelaars al geïnvesteerd hebben. In de vele publicaties die over het Meerplein zijn verschenen, werden de burgers van Beverwijk blij gemaakt met een dode mus.

Ook het Stationsplein zou bebouwd worden, alleen het stadhuis is er gekomen

Het werd steeds duidelijker dat het zowel financieel als technisch niet mogelijk was om te kunnen starten met dit project Meerplein. Ook het Stationsplein zou bebouwd worden. Hotels, nieuw stationsgebouw en stadhuis, ondergrondse parkeergarage en woningen boven de stationsvijver. Alleen het stadhuis is er gekomen en het andere is op de stapel gekomen van niet gerealiseerde visies.

Ankie’s Hoeve

Ook op Ankie’s Hoeve was het realiseren van nieuwbouw (Heliomare) geen haalbare kaart. Dus in deze visie Spoorzone schuilt weer een groot gevaar, maar ik heb er desondanks vertrouwen in dat het college uit deze geschiedenis een wijze les heeft geleerd.

Co Backer

jalbacker741@telfort.nl