Ingezonden brief: verkeersoplossingen

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Aangeleverd)

Weg commotie

De plotselinge marketingcampagnes van voor- en tegenstanders van een westelijke ontsluitingsweg zijn bijzonder. De voorstanders moeten wel flink uitpakken omdat hun voorstel grote ruimtelijke consequenties heeft en erg weinig oplost. Geen zinnig mens zou daarvoor kiezen.

GroenLinks komt met omrijd-variant via de N203, over Uitgeest dus. Niet gek, maar ook geen oplossing voor alle verkeersbehoeften.

Feitelijk zijn de plannen voor een westelijke weg en voor N203 gebruik slechts hele beperkte analyses. Zij gaan vrijwel uitsluitend over het verkeer. Hoe integraal is dat?

Castricumse jongeren schreeuwen om betaalbare woningen. Een echte integrale analyse koppelt nieuwe infrastructuur aan de mogelijkheid die dat biedt voor extra woningbouw. Dat de Gemeente de noodzaak voor meer woningbouw onderschrijft blijkt uit een recente foto die wethouder Slettenhaar afbeeldt als medeondertekenaar een convenant over extra woningbouw in Noord-Holland-Noord.

Een ander alternatief is een zuidoostelijke ontsluitingsweg. Die is 25 jaar geleden al helemaal uitgedacht en het ontwerp ligt kant en klaar in ambtelijke bureauladen. Ik heb in mei van dit jaar een pleitnota bij de gemeenteraad ingediend voor het afstoffen van de zuidoostelijke ontsluitingsweg. Die kan het gebied ten oosten van Castricum tot een aantrekkelijke woningbouwlocatie maken. Het lost een verkeersprobleem op, leidt tot omzetgroei in de detailhandel, vermindert een structureel woningtekort in Castricum en verkleint de kans dat de NS in de toekomst de intercity-status van station Castricum afneemt.

In een echte integrale afweging vallen de ontsluitingsvarianten af waarvoor nu veel tam-tam wordt gemaakt. Natuurlijk zal een zuidoostelijke weg weerstand oproepen bij bewoners die nu een vrij uitzicht hebben naar Uitgeest en bij historici die ondergrondse resten van Romeinse beschaving koesteren. Maar echte integrale afwegingen maken de oostelijke ontsluitingsroute vrijwel tot een "no-brainer”. Zeker als bedacht wordt dat ProRail en hogere overheden zullen willen meebetalen aan een tunnel en dat de ongekend lage rente het lenen door de Gemeente nu spotgoedkoop maakt.

Fons Lute, Bakkum